Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Bilişim Uygulamaları Anabilim Dalına bağlı Bilgi ve Haberleşme Mühendisliği Doktora Programı ile ilgili bilgiler ve program yeterlilikleri aşağıda özetlenmektedir.
Program Hakkında Bilgi
Bilgi ve Haberleşme Mühendisliği doktora programının başlıca amaçları ilgili araştırma alanlarına değerli katkılar sunacak nitelikli uzmanlar yetiştirmek, ulusal ve uluslararası düzeyde bilgi ve iletişim teknolojileri konusunda nitelikli araştırmacı ihtiyacının karşılanmasına katkı sağlamak, bilişimin diğer potansiyel uygulama alanlarını ortaya çıkarmak ve bilişim alanında hazırlanan tezlerle alandaki bilgi birikiminin artırılmasına katkı sağlamaktır.
Programın web sayfası için tıklayınız.
Kayıt Kabul Şartları
Başvuru Dönemi : Önceki Dönem / 2024-2025 Güz Dönemi (İkinci Başvuru)
Uygulanan Başvuru Şartları (T.C. Vatandaşı Adaylar İçin) ALES Sayısal Puanı minimum 80 olmalıdır (eski sistem GRE Quantitative minimum 720, yeni sistem GRE Quantitative minimum 156 ). Minimum yüksek lisans mezuniyet not ortalaması 3.00/4 (76.66/100) olmalıdır. Lisanstan Doktoraya başvuru yapmak isteyenler için minimum lisans ortalaması 3.5/4 (88.33/100) olmalıdır. Elektrik ve Elektronik Mühendisliği, Haberleşme Mühendisliği, Endüstri Mühendisliği, Bilgisayar Bilimleri, Bilgisayar Mühendisliği, Yazılım Mühendisliği, Matematik, İstatistik, Ekonomi veya ilişkili bölüm mezunları başvurabilir. Adayların başvuruda bulunmadan önce doktora eğitimleri sırasında birlikte çalışmayı planladıkları danışman öğretim üyesinden bir referans mektubu alıp başvuru sırasında sisteme yüklemeleri beklenir. Öğretim üyesi listesine https://be.itu.edu.tr/personel/akademik-personel adresinden erişilebilir.
Kontenjanı (T.C. Vatandaşı Adaylar İçin): 10
Uygulanan Başvuru Şartları (Uluslararası Aday Öğrenciler İçin) ALES Numerical must be minimum 80 (old system GRE Quantitative minimum 720, new system GRE minimum 156 ). Graduate GPA must be minimum 3.00/4 (76.66/100). Minimum GPA from undergraduate to doctorate must be 3.5/4 (88.33/100). Candidates with B.S. degrees in Electrical and Electronics Engineering, Communication Engineering, Industrial Engineering, Computer Science, Computer Engineering, Software Engineering, Mathematics, Statistics, Economics, or related disciplines can apply. Candidates are expected to get a recommendation letter from the supervisor they plan to study together during their Ph.D. studies before applying to the program and upload it to the system. The faculty list can be accessed at URL: https://be.itu.edu.tr/personel/akademik-personel.
Kontenjanı (Uluslararası Aday Öğrenciler İçin): 5
Başvuru Sayfası Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği Senato Esasları Başvuru şartları,başvuru tarihleri ve kontenjan, Başvuru Sisteminden anlık alınmaktadır.
İngilizce Yeterlilik
Mevzuat
Akademik Takvim
Ders Planı
Ders Programı
Ders İntibak ve Muafiyet İşlemleri
Program Eğitim Amaçları
Bilgisayarların hesaplama kapasitelerinin günden güne arttığı, akıllı yapılar ve nesnelerin interneti gibi kavramların ortaya çıktığı günümüzde bilgi ve iletişim teknolojileri insan hayatının ve bilimsel araştırmaların önemli bir parçası haline gelmiştir. Bilgi ve Haberleşme Mühendisliği doktora programının eğitim amacı öncelikle bilgi ve iletişim teknolojileri alanında derin bilgi sahibi ve disiplinlerarası çalışma kültürüne sahip insanların yetiştirilmesidir. Bu vesileyle ulusal ve uluslararası düzeyde bilgi ve iletişim teknolojileri konusunda nitelikli insan ihtiyacının karşılanmasına katkı sağlanması, bilişimin diğer potansiyel uygulama alanlarının ortaya çıkarılması, bilişim alanında hazırlanan tezlerle alandaki bilgi birikiminin artırılmasına katkıda bulunulması ve ülkenin rekabet gücünü artıracak araştırma-geliştirme faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır.
Ölçme ve Değerlendirme
Öğrenci Başarısının Değerlendirilmesi
İstanbul Teknik Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği Senato Esasları 56. Madde, 57. Madde, 58. Madde ve 59. Madde göz önünde bulundurularak öğrenci başarısı değerlendirilmektedir.
MADDE 56- Dersi veren öğretim üyesi yarıyıl içi çalışmalarının türlerini, sayısını ve başarı notuna katkısının hangi oranlarda olacağını ve yarıyıl sonu sınavına girebilme koşullarını, derslere kayıtların başlamasından önce program yürütme kuruluna bildirir. Bu koşullar program yürütme kurulunun onayı ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanının uygun görüşü ile kesinleşir ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından öğrenciye duyurulur ve ilgili enstitüye bildirilir.
MADDE 57- Öğrenci bir dersin başarı notuna sonuçların ilan edilmesinden itibaren bir hafta içerisinde itiraz edebilir. İtiraz enstitüye yazılı olarak yapılır. İlgili öğretim üyesi öğrencinin başarı durumunu tekrar değerlendirir ve sonucu en geç bir hafta içerisinde enstitüye bildirir. Belirtilen sürede yapılmayan itirazlar enstitü tarafından işleme alınmaz.
MADDE 58- Lisansüstü programlarındaki dersler aşağıdaki not sistemine göre değerlendirilir
|
Harf Notu |
Katsayı |
Mükemmel |
AA |
4.00 |
Çok iyi üzeri |
BA+ |
3.75 |
Çok iyi |
BA |
3.50 |
İyi üzeri |
BB+ |
3.25 |
İyi |
BB |
3.00 |
Koşullu-geçer |
CB+ |
2.75 |
Koşullu-geçer |
CB |
2.50 |
Koşullu-geçer |
CC+ |
2.25 |
Koşullu-geçer |
CC |
2.00 |
Başarısız |
FF |
0.00 |
Vizesiz başarısız |
VF |
0.00 |
MADDE 59- Ağırlıklı genel not ortalamasını yükseltmek isteyen öğrenci ders alma süresi içinde aldığı dersleri tekrar alabilir. Tekrarlanan dersler için son alınan not geçerlidir.
Staj
Bu programda staj bulunmamaktadır.
Mezuniyet Koşulları
o BLU programından veya danışmanının önerisiyle ilgili programlardan 52.5 ECTS kredisine denk 7 dersten (21 İTÜ kredisi) 3.00/4.00 ortalama ile başarılı olmak.
o Doktora tez çalışmalarına resmi olarak başlayabilmek için en az 30 ECTS kredili doktora yeterlik sınavını geçmek.
o Bir seminer dersi ile en az 100 ECTS kredili bir doktora tezini jüri üyeleri karşısında başarıyla savunmak.
o Program kabul heyeti öğrencinin akademik hazırlık dersleri almasını talebedebilir.
o Uluslararası hakemli bilimsel dergilerde en az bir yayında yazar olmak.
Kazanılan Derece ve Ünvan
Derece : Doktora Ünvan : Doktora
Program İstihdam Olanakları
Bilgi ve Haberleşme Mühendisliği alanlardaki yetkinliğe sahip çalışanlara pek çok alanda ihtiyaç duyulmaktadır. Bunlara, büyük veri analizi ve modellenmesi, sağlık bilişimi, iş ve karar analizleri, akıllı sistemlerin tasarlanması, bulut hesaplamaları, yazılım modellenmesi ve mantık uygulamaları, robotik ve otomasyon, felaket yönetimleri, ilaç tasarımı ve keşfi, ilaç klinik deneyleri idaresi ve analizleri örnek verilebilir. Hayatımızdaki dijitalleşmenin artmasıyla birlikte bilgi ve haberleşmenin faaliyet alanları giderek genişlemektedir. Bu nedenle, söz konusu sektörlerde yüksek nitelikli çalışmalar yürütecek kalifiye eleman ihtiyacı artmaktadır.
Mezun Sayısı
Mezun İstatistikleri
Yıl | Mezun Sayısı |
2021 | 1 |
2022 | 2 |
2023 | 1 |
Program Çıktıları
P.Ç.1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Bilgi ve Haberleşme Mühendisliği alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme (yeterli bilgi birikimi) (bilgi).
P.Ç.2 Bilgi ve Haberleşme Mühendisliği alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme (bilgi).
P.Ç.3 - Bilgi ve Haberleşme Mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme (beceri).
P.Ç.4 - Bilgi ve Haberleşme Mühendisliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme (beceri).
P.Ç.5 - Bilgi ve Haberleşme Mühendisliği alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme (beceri).
P.Ç.6 - Bilgi ve Haberleşme Mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği).
P.Ç.7 - Bilgi ve Haberleşme Mühendisliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği).
P.Ç.8 - Bilgi ve Haberleşme Mühendisliği alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği).
P.Ç.9 - Bilgi ve Haberleşme Mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme (Öğrenme Yetkinliği).
P.Ç.10 - Bilgi ve Haberleşme Mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde Türkçe ve/veya İngilizce olarak aktarabilme (İletişim ve Sosyal Yetkinlik).
P.Ç.11 - Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme (İletişim ve Sosyal Yetkinlik).
P.Ç.12 - Bilgi ve Haberleşme Mühendisliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme (İletişim ve Sosyal Yetkinlik).
P.Ç.13 - Bilgi ve Haberleşme Mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetme ve bu değerleri öğretebilme (Alana Özgü Yetkinlik).
P.Ç.14 - Bilgi ve Haberleşme Mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme (Alana Özgü Yetkinlik).
P.Ç.15 - Bilgi ve Haberleşme Mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme (Alana Özgü Yetkinlik).
P.Ç.16 - Kendi çalışmalarını, Bilgi ve Haberleşme Mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda, yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilme (Alana özgü yetkinlik).
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) Akademik Ağırlıklı Uyum Matrisi
P.Ç.1 P.Ç.2 P.Ç.3 P.Ç.4 P.Ç.5 P.Ç.6 P.Ç.7 P.Ç.8 P.Ç.9 P.Ç.10 P.Ç.11 P.Ç.12 P.Ç.13 P.Ç.14 P.Ç.15 P.Ç.16 |
BİLGİ (Kuramsal, Olgusal) |
1-Temel bilimleri, matematik, hesaplama ve bilgisayar bilimlerini üst düzeyde tanımlar ve uygular. PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 |
2-Alanında en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir. PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 |
BECERİLER (Bilişsel, Uygulamalı) |
1-Bir alanda en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir. PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 |
2-Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar. PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 |
3-Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak tanımlar,tasarlar, uygular, sonuçlandırır ve bu süreci yönetir. PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 |
YETKİNLİKLER - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
1-Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji litaretürüne katkıda bulunur. PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 |
YETKİNLİKLER - Öğrenme Yetkinliği |
YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1-Uzmanlık alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 |
2-Uzmanlık alanında çalışanlarla ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar. PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 |
3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurarve tartışır. PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 |
YETKİNLİKLER - Alana Özgü Yetkinlik |
1-Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirir ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma anlatır. PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 |
Program Koordinatörü
Anabilim Dalı Başkanı