Makina Mühendisliği (UOLP-Uluslararası Saraybosna Üniversitesi) Uluslararası Ortak Lisans Programı




Makina Fakültesi Makina Mühendisliği Bölümüne bağlı Makina Mühendisliği (UOLP-Uluslararası Saraybosna Üniversitesi) Uluslararası Ortak Lisans Programı ile ilgili bilgiler ve program yeterlilikleri aşağıda özetlenmektedir.

Program Hakkında Bilgi

PROGRAM HAKKINDA:
İTÜ-IUS Makina Mühendisliği Çift Diploma Programı, İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) ve Uluslararası Saraybosna Üniversitesi (IUS) arasında, İTÜ Makina Mühendisliği ve IUS Makina Mühendisliği programlarının birleşiminden oluşan bir Uluslararası Ortak Lisans Programı (UOLP) olarak, 2019 yılında tarafların imzaladığı bir protokol ile oluşturulmuştur. Bu program çerçevesinde öğrenciler Hazırlık Programı (ELS) ile ilk iki akademik yılı IUS’da tamamladıktan sonra, üçüncü ve dördüncü akademik yıllarına İTÜ’de devam ederek, hem IUS hem de İTÜ lisans diplomasını almaya hak kazanırlar.

Her iki kurumun akademik gerekliliklerini başarıyla yerine getirmiş olan öğrenciler, bir tanesi İTÜ tarafından, bir tanesi de IUS tarafından verilecek olan birbirinden bağımsız çoklu (double) diploma almaya hak kazanırlar. İki diplomada da derece unvanı, “Makina Mühendisliği Alanında Lisans Derecesi” olarak yer alır.

ÖĞRENCİ KABULÜ:
Programa her yıl, Türkiye Cumhuriyeti ve Bosna-Hersek vatandaşı olan, en fazla onbeşer (toplam 30) öğrenci kabul edilir.

T. C. vatandaşı olan öğrenciler bu programa, lise eğitimlerini tamamladıktan sonra, Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) sonuçlarına göre Ölçme, Seçme Ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yerleştirilirler. YKS sınavının SAYISAL PUAN bölümünde ilk 100.000 sıralamaya karşılık gelen puanın altında kalan öğrenciler başvuru yapamazlar.

Bosna-Hersek vatandaşı olan öğrencilerin ise, “Saraybosna Kantonu Yüksek Öğretim Kanunu” gereğince lisans programı için halka açık başvuru ilanında belirtilen şartları karşılamaları gerekmektedir. Bosna-Hersek’te alınmış lise diploma ortalaması 5.0 üzerinden 3.0’ün üzerinde olan adaylar, ilgili alanda IUS komisyonu tarafından düzenlenen giriş sınavına katılma hakkı kazanırlar. Toplamda en yüksek notu alan 15 öğrenci UOLP’ye başvuru hakkı kazanır.

İTÜ veya IUS’ta eğitim görmekte olan herhangi bir lisans öğrencisi, mevcut programında (4.0 üzerinden) en az 3.0 ortalamaya sahip olması ve her iki kurumla yapacağı mülakatta başarılı olmaları halinde, 24.04.2010 tarih ve 27561 sayılı “Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” doğrultusunda UOLP’ye geçiş yapmak üzere başvurabilir. Diğer bölümlerden UOLP’ye geçiş için kabul edilecek öğrenci sayısı, yıllık en fazla beş (5) kişidir.

Yabancı uyruklu öğrencilerin, programa başvurmak ve kabul almak için İTÜ Senatosu’nun 19.04.2016 tarih ve 631 sayılı “Yurtdışından Lisans Programlarına Öğrenci Kabulüne İlişkin Başvuru ve Kayıt-Kabul Yönergesi”ne uymaları gerekmektedir. Kaydedilecek uluslararası öğrenci sayısı, toplam kontenjanı % 50'sini geçemez.

EĞİTİM DİLİ:
Programın eğitim dili İngilizce’dir. UOLP’ye kaydolan tüm öğrencilerin İTÜ veya IUS tarafından verilen İngilizce yeterlilik sınavlarından birinden geçerli not almaları gerekmektedir. Öğrencilerin IUS’ta birinci akademik yıla başlayabilmeleri için IUS’un İngilizce dil şartlarını karşılamaları zorunludur. UOLP’ye kabul için başvuran aday öğrencilerin, ders almaya başlayacakları zamana kadar IUS’a başvuran ve kabul edilen diğer uluslararası öğrencilere eşdeğer İngilizce dil yeterliliğine sahip olmaları gerekmektedir.

Programa başlamak için İTÜ Yeterlilik Sınavından alınması gereken en düşük puan 100 üzerinden 65’tir. Programa başlamak için IUS Seviye Belirleme Sınavından alınması gereken en düşük puan 100 üzerinden 75, Yeterlilik Sınavından ise 100 üzerinden 65’tir. İngilizce yeterliliğini sağlayamayan öğrenciler IUS’ta yoğun bir dil eğitim programına katılacaklardır. Öğrencilerin bu yoğun eğitim programına devam edebilecekleri azami süre iki (2) yıldır. Dil yeterlilik şartını iki sene sonunda yerine getiremeyen Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı öğrenciler ilgili yılda aldıkları YKS sonucuna göre ÖSYM tarafından eğitim dili Türkçe olan bir programa yerleştirilebilirler.

Aşağıdaki durumlara uygun olan aday öğrenciler, ELS yeterlilik sınavından muaf sayılabilirler :

a) TOEFL iBT sınavından 79 puan ve üzeri alanlar
b) Ana dilin İngilizce olduğu bir ülkede lise, lisans veya yüksek lisans eğitimlerini tamamlamış olanlar
c) Cambridge İleri Uluslararası Eğitim Sertifikası (AICE diploma) ve/veya Uluslararası Diploma (IB diploma) programlarının birinden lise diploması almış olanlar.

DEĞER BEYANIMIZ:
Makina Mühendisliği Bölümü olarak, farklı kimliklerin, bakış açılarının ve deneyimlerin, çoğulcu bir toplum modeli oluşturma hedefimiz için en büyük zenginlik olduğuna inanıyoruz. Her tür arka plandan (ırk, inanç, cinsiyet, kültür, fiziksel engel, beceri, toplumsal gelişmişlik, vs) gelen bireylerin saygı gördüğü ve kendisini geliştirebildiği, kapsayıcı bir topluluk olmak amacımızdır. Topluluğun tüm üyelerinin, araştırma ve eğitim faaliyetlerimizin zenginliği için gerekli olan bu kapsayıcı ortamın oluşturulması ve zenginleştirilmesinde, hep birlikte sorumluluk duymaları beklentimizdir. Bu nedenle, bir profesyonel ortamın unsurları olarak hem bireyler hem de topluluk için karşılıklı olarak faydalı olan tüm bakış açısı farklılıklarına değer veriyoruz.


Programın web sayfası için tıklayınız.


Kayıt Kabul Şartları

İstanbul Teknik Üniversitesi Çift Diplomaya Yönelik Uluslararası Ortak Lisans Programları Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinin 4. Maddesi göz önünde bulundurularak kabul işlemi yapılmaktadır.
Öğrenci kabulü ve kesin kayıtlar
MADDE 4 - (1) Uluslararası programa kabul edilmek için; lisans öğrenimiyle ilgili Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan sınav sonucuna göre programa yerleştirilmiş olmak ve başka bir yükseköğretim kurumuna kayıtlı bulunmamak gerekir. Uluslararası programa kabul edilebilmek için, bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinde belirtilen yabancı dil koşulunun sağlanması gerekir.
(2) Uluslararası programda okumak üzere ortak üniversiteye başvuran ve aranan koşulları sağlayan yabancı uyruklu öğrencilerden, ortaöğretimlerinin tamamını vatandaşı oldukları ülkede tamamlayanlar, İTÜ Yönetim Kurulunun belirlediği kontenjanlar dahilinde, ÖSYM tarafından yapılan sınav koşulu aranmadan, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) onayı ile aynı zamanda İTÜ'ye de kayıt olmaya hak kazanırlar.
(3) Ancak, yurt dışında yaşayan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı öğrencilerin, başvurularını doğrudan ortak üniversiteye yapmış olsalar bile, uluslararası programa kabul edilebilmeleri için, bu programa ilgili mevzuat hükümlerinde öngörülen şartları sağlayarak yerleştirilmiş olmaları zorunludur.
(4) Kesin kayıt tarihi, istenilen belgeler ve uyulacak esaslar İTÜ Yönetim Kurulunca belirlenerek ilan edilir. İTÜ'ye kayıt işlemlerini tamamlayan öğrenci, bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinde belirtilen yabancı dil koşulunu sağlamışsa İTÜ'de ders almaya, sağlamamış ise İTÜ Yabancı Diller Yüksekokulu hazırlık sınıfındaki derslere başlar. Ancak derslere başlamış olmasına karşın, vize koşulunu sağlamaması durumunda İTÜ öğrencisi olma niteliğini kaybeder.
(5) Öğrenci ortak üniversite tarafından istenen bütün belgeleri yine ortak üniversitenin belirlediği tarihe kadar hazırlamak ve göndermekle yükümlüdür. Öğrenci, kabul belgesi her iki kurum tarafından onaylandıktan sonra uluslararası programın öğrencisi olur. Öğrenci tüm diğer koşulları sağlamış olsa dahi, ortak üniversitede ders almaya başlayacağı tarihe kadar ilgili ülke için vize alamadığı takdirde, uluslararası programla ilgili tüm haklarından vazgeçmiş kabul edilir.



Son Beş Yıla Ait YKS Kontenjanı, Öğrenci Başarı Sırası, Taban ve Tavan Puanı



İngilizce Yeterlilik



Mevzuat

Yönetmelikler, Yönergeler ve Senato Esasları


Akademik Takvim

Akademik Takvim


Ders Planı



Ders Bilgisi



Ders Programı



Ders İntibak ve Muafiyet İşlemleri

İstanbul Teknik Üniversitesi Muafiyet ve İntibak İşlemleri Yönergesi göz önünde bulundurulak ders intibak ve muafiyet işlemleri yapılmaktadır.
Muafiyet ve İntibak İşlemleri Yönergesi


Program Eğitim Amaçları

İTÜ-IUS UOLP Makina Mühendisliği Ortak Lisans Programı'nın amacı,
1- mekanik ve ısıl süreç sistemlerini ve bileşenlerini tasarlayabilen ve bunlar arasında gerekli bütünleşmeyi sağlayabilen,
2- bilim insanları ve mühendisler arasında mesleki işbirliğini geliştirerek bulundukları ortamda liderlik rolü üstlenebilen,
3- üretim, tasarım ve Ar-Ge faaliyetlerinde bulunan kuruluşların rekabet gücüne yenilikçi katkılarda bulunabilen,
4- sanayi kuruluşlarında, araştırma kuruluşlarında veya akademik kurumlarda başarılı bir kariyer için bilgiye ulaşabilen ve mesleki açıdan gelişme gösterebilen,
5- topluma mesleki açıdan, etik değerlerin ve küresel koşulların farkında olarak katkıda bulunabilen,
Makina Mühendislerini yetiştirmektir.


Ölçme ve Değerlendirme

İstanbul Teknik Üniversitesi Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği 20. Madde, 21. Madde, 22. Madde, 23. Madde, 24. Madde ve 25. Madde göz önünde bulundurularak öğrenci başarısı değerlendirilmektedir.

Notlar ve işaretler
MADDE 20 –
(1) Lisans eğitim ve öğretiminde, öğrencinin bir dersteki başarısı, bağıl değerlendirme yöntemi ile belirlenir. Bu değerlendirme, öğrencinin yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı ve yarıyıl sonu sınavında aldığı not birlikte değerlendirilerek ve sınıfın genel başarı düzeyi göz önünde bulundurularak saptanır. İlgili bölümler tarafından belirlenen en az ham not üzerindeki bağıl değerlendirme, dersi veren öğretim üyesi tarafından, notların dağılımı ve sınıf ortalaması göz önünde bulundurularak yapılır.
(2) Bir dersteki başarı durumu başarı notu ile belirlenir. Başarı notu harflerinin anlamları şunlardır:
      a) Bir dersten (AA), (BA+), (BA), (BB+), (BB), (CB+), (CB), (CC+) ve (CC) notlarından birisini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır.
      b) Bir dersten (DC+), (DC), (DD+) ve (DD) notlarından birisini alan öğrenci, o dersi şartlı başarmış kabul edilir.
      c) Bir dersten (FF) notunu alan öğrenci o dersten başarısız sayılır.
      ç) Bir dersten (VF) notunu alan öğrenci yılsonu sınavına giremez ve başarısız kabul edilir.
      d) M: Üniversite tarafından muaf tutulan dersler için kullanılan notu ifade eder. Bu dersler ağırlıklı genel not ortalamasına katılmaz.
(3) Başarı notu harfleri dışında kullanılan diğer harflerin anlamları şunlardır:
      a) BL: Kredisiz olarak alınan dersten başarılı.
      b) BZ: Kredisiz olarak alınan dersten başarısız.
      c) T: Öğrencilerin kayıtlı bulundukları bir dersten bu Yönetmeliğin 17 nci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkrasında belirtilen süre içerisinde çekildiklerini gösteren işarettir.
      ç) E:Proje, bitirme tasarım projesi/bitirme ödevi ve benzeri çalışmalarda, çalışmasını belirlenen sürede bitiremeyen öğrenciye verilir. Çalışmanın ne zaman tamamlanacağı öğretim üyesi tarafından belirlenir. Belirlenen sürede çalışmasını tamamlayamayan öğrenciye FF notu verilir.
(4) Başarı notlarının ifade ettikleri başarı dereceleri ve katsayıları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:
Harf Notu Başarı Notu
Mükemmel AA 4.00
Çok iyi üzeri BA+ 3.75
Çok iyi BA 3.50
İyi üzeri BB+ 3.25
İyi BB 3.00
Orta Üzeri CB+ 2.75
Orta CB 2.50
Yeterli üzeri CC+ 2.25
Yeterli CC 2.00
Koşullu-geçer DC+ 1.75
Koşullu-geçer DC 1.50
Koşullu-geçer DD+ 1.25
Koşullu-geçer DD 1.00
Başarısız FF 0.00
Vizesiz başarısız VF 0.00

Gözetim listesi
MADDE 21 –
(1) Aşağıda gösterilen öğrenciler gözetim listesine alınır:
      a) Birinci ve ikinci sınıfta olup herhangi bir yarıyıl sonunda ağırlıklı genel not ortalamaları 1.80’in altında olan öğrenciler,
      b) Üçüncü sınıfta olup ağırlıklı genel not ortalamaları 1.90’ın altında olan öğrenciler,
      c) Dördüncü sınıfta olup ağırlıklı genel not ortalamaları 2.00’ın altında olan öğrenciler.
(2) Gözetim listesine alınan öğrencilerin bir yarıyıldaki kredi yükü en fazla 18 olabilir. Bu öğrenciler, açıldığı takdirde, daha önce başarısız oldukları, şartlı başardıkları ve/veya ön şartlarını sağladıkları dersleri yarıyıl gözetmeksizin alabilirler. Gözetim listesinde iken ağırlıklı genel not ortalamalarını belirtilen düzeylerin üzerine çıkartan öğrenciler normal statüde öğrenimlerine devam ederler.
(3) Kayıtlı bulunulan yarıyıl sonu itibariyle ağırlıklı genel not ortalaması belirlenirken, alt yarıyıllardan alınamayan derslerle, 17 nci maddenin ikinci ve üçüncü fıkrası uyarınca öğrencinin çekildiği dersler ağırlıklı not ortalamasına katılmaz.

Ağırlıklı genel not ortalamasının yükseltilmesi
MADDE 22 –
(1) Genel not ortalamasını yükseltmek isteyen öğrenci, bu Yönetmeliğin 14 üncü maddesinde belirtilen hükümler saklı kalmak koşulu ile daha önce alıp başardığı dersleri tekrar alabilir. Bu dersler için son alınan notlar geçerlidir. Öğrencinin Üniversitede aldığı derslerin bütün notları ve işaretleri öğrenim belgesinde gösterilir.
(2) Öğrenciler AA notu ile geçtikleri dersleri tekrar edemezler.

Değerlendirme
MADDE 23 –
(1) Derslere %70, laboratuvar ve atölye gibi bağımsız uygulamalı derslere en az %80 oranında devam zorunludur. Senato tarafından belirlenen ders başarı ölçme ve değerlendirme esaslarına uygun şekilde, bölümün önerisi, fakülte/konservatuvar kurulunun onayı ile belirlenerek açıklanmış olan yarıyıl içi başarı notunu ve devam koşulunu sağlayan öğrenci yarıyıl sonu sınavına girer
(2) Yarıyıl sonu sınavı yapılmayan ve sadece yarıyıl içi çalışmasına bağlı olarak başarı notu verilen dersler ilgili bölüm başkanlığı tarafından belirlenir ve ilan edilir.
(3) Yarıyıl içi başarı notu; yarıyıl içinde yapılan çalışmaların, ödevlerin, projelerin, ara sınavların, kısa sınavların ve benzeri faaliyetlerin ağırlıklı ortalamasıdır. Yarıyıl başında, dersin yarıyıl içi başarı notunun ne olacağı ve ağırlıklı hesaplama değerleri ders müfredat formu üzerinde gösterilmek zorundadır. Öğretim elemanı, yarıyıl içi başarı notlarını ve yarıyıl sonu sınavına giremeyecek öğrencilerin listesini akademik takvime göre ilan eder.
(4) Bir dersin başarı notu; yarıyıl içi başarı notu ve yarıyıl sonu sınav notunun bağıl not sistemi ile değerlendirilmesi sonucu oluşur. Hem yarıyıl içi başarı notu hem de yarıyıl sonu sınavının ders başarı notuna katkısı bölüm başkanlığı tarafından yarıyıl başında ders müfredat formu aracılığı ile ilan edilir.
(5) Bir dersin yarıyıl içi başarı koşulunu yerine getiremeyen öğrenci, bu dersten VF harf notu alır ve yarıyıl sonu sınavına giremez. Bir dersten VF harf notu alarak başarısız olan öğrenci, o dersi tekrar almak ve yarıyıl içi başarı koşullarını sağlamak zorundadır.
(6) Yarıyıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %40’tan az, %60’tan fazla olamaz. Gerekli görülen hallerde ilgili kurul kararı ile bu oranlar değiştirilebilir.
(7) Öğrencilerin bir dersteki başarı durumunu gösteren liste, akademik takvimde ilan edilen tarihe göre öğretim elemanı tarafından açıklanır. İlgili yönetim kurulu gerektiğinde bir dersin öğretim elemanından, dersle ilgili başarı durumunu yeniden değerlendirmesini isteyebilir. Yarıyıl içi ve yarıyıl sonu not dağılımlarının başarı durumu değerlendirme istatistikleri dersin öğretim elemanı tarafından ilgili bölüm başkanlığına o yarıyılın sonunda akademik takvimde ilan edilen tarihe göre teslim edilir.
(8) Ağırlıklı genel not ortalaması en az 2,00 olan, bir yarıyıl sonunda o yarıyılda en az 18 kredi ders almış ve başarmış öğrenci ile en az sürede mezun durumuna gelmiş olan öğrenci, sadece mezun olduğu yarıyılda kredi limiti aranılmadan aşağıda belirtilen şekilde değerlendirilir:
a) Yarıyıl sonu not ortalaması 3,00-3,49 arasında olan “Onur”,
b) 3,50-4,00 arasında olan “Yüksek Onur”,
öğrencisi olarak tanımlanır. Bu değerlendirmeler not belgesinde yarıyıl bazında belirtilir. Herhangi bir yarıyılda not belgesinde FF veya VF bulunan öğrenci not ortalaması yeterli olsa bile o yarıyılda “Onur” veya “Yüksek Onur” öğrencisi olamaz.”

Mazeretler
MADDE 24 –
(1) Mazeretlerin kabulü ile ilgili olarak Senato tarafından belirlenen esaslarda tanımlanan istisnai durumlarda, yarıyıl içi sınavlarına geçerli mazeretleri nedeniyle giremeyen öğrenciler, mazeretlerinin kabul edilmesi halinde mazeret sınavına alınırlar. Öğrencilerin mazeretli sayılmasına Senato tarafından belirlenen esaslara uygun olarak, ilgili yönetim kurulu tarafından karar verilir. Bu durumda olan öğrencilerin mazeretli olduğu yarıyıl içi sınav notu mazeret sınavından aldığı nottur.
(2) Mazeretleri nedeniyle yarıyıl sonu sınavına giremeyen öğrenciler mazeretlerinin bitimini izleyen beş iş günü içinde ilgili fakülteye başvururlar. Geçerli mazeretlerini, Senatonun belirlediği esaslara uygun olarak belgelendiren ve mazeretleri ilgili yönetim kurulunca kabul edilen öğrenciler, yarıyıl sonu sınavlarını izleyen hafta içerisinde yapılacak yarıyıl sonu mazeret sınavına girebilirler. Mazeretlerin kabulünün takdiri ilgili yönetim kuruluna aittir.

Yarıyıl sonu sınav dönemi
MADDE 25 –
(1) Her yarıyıl sonunda bir sınav dönemi vardır. Sınav dönemi içinde ilgili yönetim kurulunca kabul edilecek nedenlerle sınavı yapılamayan dersler için o sınav dönemine süre eklenir.
(2) Arazi üzerinde yapılması gereken derslerle, sınava girme hakkı bir arazi çalışmasının sonucuna bağlı olan derslerin sınavları arazi çalışmalarının bitiminde de yapılabilir. Bitirme tasarım projesi sınavı/bitirme ödevi, yarıyıl sonu veya yaz öğretimi sonu sınav dönemlerinde veya onu izleyen hafta içinde yapılır.


Staj

Bu programda toplam 40 Gün zorunlu staj bulunmaktadır.


    Mezuniyet Koşulları

İstanbul Teknik Üniversitesi Çift Diplomaya Yönelik Uluslararası Ortak Lisans Programları Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinin 20. Maddesi göz önünde bulundurularak mezuniyet işlemleri yapılmaktadır.
Öğretimi bitirme
MADDE 20 - (1) Bağlı bulunduğu programın öğretim planında yer alan zorunlu derslerle, yine programda öngörülen toplam krediyi sağlayacak şekilde seçmeli dersleri alan ve başaran, ağırlıklı genel not ortalamasını her iki üniversitenin öngördüğü sınırların üstüne çıkartmış, İTÜ için 2.00 ve her iki üniversite tarafından belirlenen bütün çalışmaları yapmış öğrenciler, öğrenimlerini bitirmiş sayılır ve kendilerine bu Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen diplomalar verilir.
Diploma
MADDE 24 - (1) Uluslararası programı, bu programın yürütüldüğü her iki üniversitenin tüm gereklerini yerine getirerek başarıyla tamamlamış olan öğrenciler İTÜ ve ortak üniversiteden birer diploma veya her iki üniversitenin ortak hazırladığı tek bir diploma almaya hak kazanırlar.
(2) Uluslararası programı başarıyla tamamlayanlara İTÜ'de program adı ve varsa fakülte adı da açıklanmak suretiyle, İTÜ lisans diploması verilir. Öğrenimlerini başarı ile tamamlayan öğrenciler, aynı zamanda ortak üniversitenin ilgili programının diplomasını da alırlar.

Diploma, Diploma Defteri, Sertifika İle Diğer Belgelerin Düzenlenmesine İlişkin Yönerge


Kazanılan Derece ve Ünvan

Derece : Lisans    Ünvan : Makina Mühendisi


Program İstihdam Olanakları

Mühendisler, matematiği, bilimsel ilkeleri, deneysel analiz ve bilgisayar simülasyonlarını, daha hızlı, daha doğru ve daha ekonomik tasarımlar oluşturmak için araçlar olarak kullanmak üzere eğitilirler. Uygulamada mühendisler, bu bilgilerini ve iletişim ve iş becerilerini, toplumun talep ettiği yeni ürünler, teknolojiler geliştirmek için kullanırlar. Mühendislik mesleği, sosyal ve ekonomik büyümenin bir itici gücü ve iş döngüsünün ayrılmaz bir parçasıdır.
Makina Mühendisleri,
• her gün kullandığımız tüketici ürünlerinin,
• iş ve sanayi ortamında kullanıldıkları için çoğunlukla bilmediğimiz çok sayıda başka ürünlerin,
• bu ürünleri üretmek için gerekli olan makinaları, fabrikaları ve ürünlerin güvenliğini ve performansını garanti eden kalite kontrol sistemlerinin,
dolayısıyla, farklı ölçekte ve farklı bilim ve teknoloji düzeyi gerektiren hemen tüm cihazların ve sistemlerin tasarımı, imalatı ve işletilmesinde ağırlıklı olarak yer alırlar.
Bu faaliyetleri yerine getirmek için makina mühendisleri, aşağıdaki işlevsel konumlarda çalışırlar:
• AKADEMİSYENLİK
• GİRİŞİMCİLİK
• YÖNETİCİLİK
• YENİLİKÇİ AR-GE ve ÜR-GE MÜHENDİSLİĞİ
• TASARIM ve İMALAT
• PAZARLAMA ve SATIŞ
• DESTEK ve BAKIM
• İŞLETME
• SİYASET ve KAMU YÖNETİMİ
Makina mühendislerinin yoğun olarak istihdam edildikleri sanayi ve teknoloji sektörlerinden bazıları:
• SAVUNMA: Roket, uçak, İHA, denizaltı ve üstü araçların gövde ve motorları. Silah ve mühimmat.
• UZAY VE OKYANUS ARAŞTIRMA: Uyduların mekanik ve kontrol sistemleri. Okyanus ve denizlerde maden/petrol/doğal gaz arama sistemleri.
• ENERJİ: Geleneksel enerji santralleri. Yenilenebilir enerji (güneş, rüzgar, jeotermal, vs.) sistemleri. Kojenerasyon sistemleri.
• AĞIR İŞ MAKİNALARI: İnşaat makinaları, hidrolik presler, CNC imalat makinaları, vs.
• TESİS KURMA VE İŞLETME: Çimento, seramik, kimya ve petrokimya, demir-çelik, otomotiv, beyaz eşya gibi ağır sanayi sektörleri için üretim bantları ve fabrikalar.
• İNŞAAT: Özellikle yüksek binalarda ve sanayi tesislerinde mekanik tesisat (iklimlendirme, asansör, yürüyen merdiven, yangından korunma ve otomasyon sistemleri) işleri.
• OTOMOTİV: İçten yanmalı motorlu/elektrikli/hibrit taşıt sistemleri.
• ROBOTİK: Üretimde robot ve mekatronik uygulamaları. Biyomimetik sistemler.
• İKLİMLENDİRME: Her tür konutsal, ticari, endüstriyel ve sosyal tesislerde, kullanıcı konforunu ve iç hava kalitesini sağlamak amacıyla ısıtma, soğutma, nem alma ve nemlendirme, havalandırma ve egzoz cihazları. Sistem projelendirme ve kurulumu.
• BEYAZ EŞYA: Evsel cihazlar, endüstriyel ve ticari çamaşırhane ve mutfak cihazları ve tesisler.
• TEKSTİL: İplik, dokuma, boyama ve konfeksiyon makinalarının ve üretim bantları.
• MAKİNA ELEMANLARI: Makinaları oluşturan parçalar (dişli mekanizmalar, yataklar, miller, bağlama elemanları, yaylar, sönümleyiciler, yağlama ve sızdırmazlık malzemeleri ve elemanları, vs).
• BİYO-MEDİKAL VE BİYO-TEKNOLOJİ: Teşhis ve tedavide kullanılan elektromekanik medikal cihazlar. Biyo-malzemeler. Biyo-ilhamlı sistemler.
• MİKRO VE NANO ÖLÇEKLİ ELEKTROMEKANİK SİSTEMLER: Sensörler ve otomasyon teknolojileri, gıda/kozmetik/ilaç/biyo/tekstil/spor/savunma/malzeme sektörlerinde, küçük ölçekli bilimsel verilere dayanan ileri teknolojiler.
Türkiye’nin en köklü (1773’den günümüze) Teknik Üniversitesi olan İTÜ’nün Makina Mühendisliği Bölümü mezunları, gerek Türkiye’deki sanayi ve teknolojinin oluşumunda ve geliştirilmesinde, gerekse de diğer ülkelerde ağırlıklı olarak yer almış ve almaktadırlar.


Mezun Sayısı

Mezun bulunmamaktadır.


Program Çıktıları

P.Ç.1 Mühendislik, fen ve matematik ilkelerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, modelleme ve çözümleme becerisi.
P.Ç.2 Çağdaş mühendislik araçlarını ve yöntemlerini kullanarak ve küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik etmenlerle birlikte, sağlık, güvenlik ve refah için özel gereksinimleri göz önüne alarak, yenilikçi çözümler üreten mühendislik tasarımı yapma ve girişimcilik becerisi.
P.Ç.3 Farklı dinleyici gruplarıyla ana dilinde ve en az bir yabancı dilde etkili sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi. Bu amaçla, bilişim teknolojilerini ve bilgisayarlı çizim ve tasarım araçlarını etkin olarak kullanma bilgi ve deneyimi.
P.Ç.4 Mühendislik görevlerinde etik ve profesyonel sorumlulukların farkına varma, ömür boyu sürekli öğrenme bilinciyle mühendislik bilgileri, araçları ve teknikleri konusunda güncel kalma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal bağlamdaki etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi.
P.Ç.5 Üyeleri birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam yaratan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedefleri karşılayan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma yeteneği becerisi.
P.Ç.6 Uygun deney geliştirme, yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve sonuç çıkarma için mühendislik yargısını kullanma becerisi.
P.Ç.7 Uygun öğrenme stratejileri kullanarak ihtiyaç duyulduğunda yeni bilgi edinme ve uygulama becerisi.

Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) Akademik Ağırlıklı Uyum Matrisi

P.Ç.1
P.Ç.2
P.Ç.3
P.Ç.4
P.Ç.5
P.Ç.6
P.Ç.7
BİLGİ (Kuramsal, Olgusal)
1-Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
PÇ7
BECERİLER (Bilişsel, Uygulamalı)
1-Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
PÇ7
2-Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
PÇ7
3-Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
PÇ7
4-Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
PÇ7
5-Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
PÇ7
YETKİNLİKLER - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1-Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
PÇ7
2-Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
PÇ7
YETKİNLİKLER - Öğrenme Yetkinliği
1-Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
PÇ7
2-Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
PÇ7
3-Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
PÇ7
4-Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
PÇ7
5-Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
PÇ7
6-Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
PÇ7
7-Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
PÇ7
YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1-Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
PÇ7
2-Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
PÇ7
3-Teknik resim kullanarak iletişim kurar.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
PÇ7
4-Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
PÇ7
5-Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
PÇ7
YETKİNLİKLER - Alana Özgü Yetkinlik
1-Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
PÇ7
2-Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
PÇ7
3-Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
PÇ7


Yükseköğretim Program Atlası

Yükseköğretim Program Atlası


Program Koordinatörü

Dr. Öğr. Üyesi İsmail Yalçın Uralcan
E-mail: uralcany@itu.edu.tr
İş Telefonu : 0212-293-13-00/2506
Web: https://research.itu.edu.tr/tr/persons/uralcany