Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Moleküler Biyoloji-Genetik ve Biyoteknoloji Anabilim Dalına bağlı Moleküler Biyoloji-Genetik ve Biyoteknoloji Tezli Yüksek Lisans Programı ile ilgili bilgiler ve program yeterlilikleri aşağıda özetlenmektedir.
Program Hakkında Bilgi
Moleküler Biyoloji-Genetik ve Biyoteknoloji” Lisansüstü Programı ile disiplinlerarası alanlarda yüksek lisans öğrencileri yetiştirilmesine katkı sunmaktadır. Bu program, Devlet Planlama Teşkilatı tarafından desteklenen “Mühendislikte İleri Teknolojiler” Programı’na dahil altı programdan biri olarak 2001 yılından itibaren öğrenci almaya başlamıştır. 2014 yılından beri, program Fen Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak “Moleküler Biyoloji-Genetik ve Biyoteknoloji” Anabilim Dalı altında devam etmektedir. Programımız geniş ve çeşitlilik içeren kapsamı ile pek çok değişik alandan öğrencileri kabul etmekte (Biyoloji, Fizik, Kimya, Biyomühendislik başta olmak üzere diğer Mühendislik Bölümleri) ve ülkemizde moleküler biyoloji, genetik ve biyoteknoloji alanlarındaki nitelikli işgücü eksikliğinin kapatılmasını, bilime dünya çapında katkıda bulunmayı ve bu bilimsel çıktıları ülkemizde modern endüstriyel teknolojilerin geliştirilebilmesi için uyarlamayı mümkün kılmayı hedeflemektedir.
Program kapsamında çağın ve geleceğin ihtiyaçları göz önünde bulundurularak, pek çok alanda, üniversitemiz içi, yurtiçi ve yurtdışı gruplarlar ortak araştırmalar yapılmaktadır.
ARAŞTIRMA ALANLARI:
Bakteri/Maya Genetiği
Biyomalzeme ve Doku Mühendisliği
Biyonanoteknoloji
Biyosensörler
Çevre Biyoteknolojisi
Enzim Biyoteknolojisi
Hesaplamalı Biyoloji
Hücre Mekaniğinin Floresan Mikroskopi ile Görüntülenmesi
Mikrobiyal Ekoloji
Metabolik Mühendislik
Mikrobiyal Biyoteknoloji
Moleküler İmmünoloji
Nörogenez
Nöral Kök Hücrelerde Gen İfadesi
Protein Mühendisliği/Biyoteknolojisi
Protein Yapı-İşlev İlişkisi
Metagenomics
Proteomiks
Protein İlaç Geliştirilmesi
Sinirbilim
Sistem Biyolojisi
Programın web sayfası için tıklayınız.
Kayıt Kabul Şartları
Başvuru Dönemi : 2024-2025 Bahar Dönemi
Başvuru Tarihleri : 06.12.2024 09:00:00 - 03.02.2025 17:00:00
Uygulanan Başvuru Şartları (T.C. Vatandaşı Adaylar İçin) ALES Sayısal Puanı minimum 75 olmalıdır (eski sistem GRE Quantitative minimum 700, yeni sistem GRE Quantitative minimum 155 ). Minimum lisans mezuniyet not ortalaması 2.75/4 (70.83/100) olmalıdır. Bilgisayar Mühendisliği, Biyokimya, Biyoloji, Biyomühendislik, Çevre Mühendisliği, Eczacılık, Genetik ve Biyomühendislik, Gıda Mühendisliği, Kimya, Kimya Mühendisliği, Kimya-Biyoloji Mühendisliği, Moleküler Biyoloji ve Genetik, Moleküler Biyoteknoloji, Tıbbi Biyolojik Bilimler, Tıp mezunları başvurabilir. En az iki referans mektubun sunulması zorunludur.
Kontenjanı (T.C. Vatandaşı Adaylar İçin): 10
Uygulanan Başvuru Şartları (Uluslararası Aday Öğrenciler İçin) ALES Numerical must be minimum 75 (old system GRE Quantitative minimum 700, new system GRE minimum 155 ). Undergraduate GPA must be minimum 2.75/4 (70.83/100). Graduation must be Computer Engineering, Biochemistry, Biology, Bioengineering, Environmental Engineering, Pharmacy, Genetics and Bioengineering, Food Engineering, Chemistry / Kimya, Chemical Engineering, Chemical-Biological Engineering, Molecular Biology and Genetics, Molecular Biotechnology, Medical Biological Sciences, Medicine. At least two recommendation letters must be supplied
Kontenjanı (Uluslararası Aday Öğrenciler İçin): 3
Başvuru Sayfası Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği Senato Esasları Başvuru şartları,başvuru tarihleri ve kontenjan, Başvuru Sisteminden anlık alınmaktadır.
Sanayi/Sektör Odaklı Bütünleşik Programı (MasterBee)
İngilizce Yeterlilik
Mevzuat
Akademik Takvim
Ders Planı
Ders Programı
Ders İntibak ve Muafiyet İşlemleri
Program Eğitim Amaçları
Programın amacı, moleküler biyoloji, genetik ve bu bilim dallarına dayalı biyoteknoloji alanlarında ülkede yeterli bilgi birikimini sağlamak ve ülke gereksinimleri için kaliteli araştırmacılar yetiştirmek aynı zamanda disiplinlerarası ve çok disiplinli araştırma ve eğitim-öğretimi sürdürme görevini en üst düzeyde yerine getirmektir.
Ölçme ve Değerlendirme
Öğrenci Başarısının Değerlendirilmesi
İstanbul Teknik Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği Senato Esasları 56. Madde, 57. Madde, 58. Madde ve 59. Madde göz önünde bulundurularak öğrenci başarısı değerlendirilmektedir.
MADDE 56- Dersi veren öğretim üyesi yarıyıl içi çalışmalarının türlerini, sayısını ve başarı notuna katkısının hangi oranlarda olacağını ve yarıyıl sonu sınavına girebilme koşullarını, derslere kayıtların başlamasından önce program yürütme kuruluna bildirir. Bu koşullar program yürütme kurulunun onayı ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanının uygun görüşü ile kesinleşir ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından öğrenciye duyurulur ve ilgili enstitüye bildirilir.
MADDE 57- Öğrenci bir dersin başarı notuna sonuçların ilan edilmesinden itibaren bir hafta içerisinde itiraz edebilir. İtiraz enstitüye yazılı olarak yapılır. İlgili öğretim üyesi öğrencinin başarı durumunu tekrar değerlendirir ve sonucu en geç bir hafta içerisinde enstitüye bildirir. Belirtilen sürede yapılmayan itirazlar enstitü tarafından işleme alınmaz.
MADDE 58- Lisansüstü programlarındaki dersler aşağıdaki not sistemine göre değerlendirilir
|
Harf Notu |
Katsayı |
Mükemmel |
AA |
4.00 |
Çok iyi üzeri |
BA+ |
3.75 |
Çok iyi |
BA |
3.50 |
İyi üzeri |
BB+ |
3.25 |
İyi |
BB |
3.00 |
Koşullu-geçer |
CB+ |
2.75 |
Koşullu-geçer |
CB |
2.50 |
Koşullu-geçer |
CC+ |
2.25 |
Koşullu-geçer |
CC |
2.00 |
Başarısız |
FF |
0.00 |
Vizesiz başarısız |
VF |
0.00 |
MADDE 59- Ağırlıklı genel not ortalamasını yükseltmek isteyen öğrenci ders alma süresi içinde aldığı dersleri tekrar alabilir. Tekrarlanan dersler için son alınan not geçerlidir.
Staj
Bu programda staj bulunmamaktadır.
Mezuniyet Koşulları
Programın disiplinler arası yapısı nedeniyle, Yüksek Lisans programında , aşağıda belirtilen iki uzmanlık alanı oluşturulmuştur. Programa giren öğrenciler bu iki alandan birini seçerek, o alana ilişkin zorunlu dersleri alması gerekmektedir.
1) Biyoteknoloji Uzmanlık Alanı
Biyoteknolioji Uzmanlik Alanını seçen öğrencilerin aşağıdaki dersleri alması beklenir.
MBG 511 Fermentasyon Biyoteknolojisi
MBG 512 Mikrobiyal Metabolizma
MBG 513 Enzim Kinetiği
MBG 535 Laboratuvar Araştırması
2) Moleküler Biyoloji ve Genetik Uzmanlık Alanı
Moleküler Biyoloji ve Genetik Uzmanlık Alanını seçen öğrencilerin aşağıdaki dersleri alması beklenir.
MBG 521 İleri Hücre Biyolojisi
MBG 523 İleri Moleküler Biyoloji
MBG 524 Prokaryotik ve Ökaryotik Gen Regülasyonu
MBG 535 Laboratuvar Araştırması
Mezuniyet kriteri olarak, en az 8 ders/ 24 kredi toplanmalı ve tez çalışması tamamlanmalıdır. Öğrenci toplamak zorunda oldugu 24 kredinin 12 sini zorunlu derslerden kaynaklanmalıdır. İki uzmanlik alaninin entegrasyonunu sağlamak amacıyla düşünülen bir koşul olarak, seçmeli derslerden alınacak 12 kredinin 3 kredisi, diğer uzmanlık alanının seçmeli dersleri arasından seçilmelidir. Ayrıca MBG 534 ve MBG 596 kodlu iki seminer dersinin alınması gerekmektedir.
Kazanılan Derece ve Ünvan
Derece : Tezli Yüksek Lisans Ünvan : -
Program İstihdam Olanakları
Türkiye ve diğer ülkelerde akademisyenlik, biyoteknolojik ilaç şirketlerinin ArGe bölümleri, çeşitli uygulamalar (genetik hastalık teşhisi, kontaminasyon tespiti, gıda patojen tespiti, vb) için kitler üreten şirketlerin ArGe bölümleri, hastane ve laboratuvarların genetik tanı bölümleri, biyoteknolojik üretim içeren endüstriyel üretim tesisleri, medikal ve ilaç şirketleri, ilaç klinik çalışmalarının koordinasyonu, tüp bebek merkezleri.
Mezun Sayısı
Mezun İstatistikleri
Yıl | Mezun Sayısı |
2013 | 1 |
2014 | 10 |
2015 | 21 |
2016 | 24 |
2017 | 15 |
2018 | 20 |
2019 | 14 |
2020 | 10 |
2021 | 6 |
2022 | 23 |
2023 | 24 |
Program Çıktıları
P.Ç.1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ilgili program alanında bilgilerini uzmanlık
düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme (yeterli bilgi birikimi) (bilgi).
P.Ç.2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme (bilgi).
P.Ç.3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme
(beceri).
P.Ç.4 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek
yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme (beceri).
P.Ç.5 Alanını ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme
(beceri).
P.Ç.6 Alanını ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme (Bağımsız
Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği).
P.Ç.7 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü
için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme
(Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği).
P.Ç.8 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme (Bağımsız
Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği).
P.Ç.9 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla
değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme (Öğrenme Yetkinliği).
P.Ç.10 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek,
alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde
aktarabilme (İletişim ve Sosyal Yetkinlik).
P.Ç.11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme,
geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme (İletişim ve Sosyal
Yetkinlik).
P.Ç.12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı
iletişim kurabilmek (İletişim ve Sosyal Yetkinlik).
P.Ç.13 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini
ileri düzeyde kullanabilme (İletişim ve Sosyal Yetkinlik).
P.Ç.14 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması
aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu
değerleri öğretebilme (Alana Özgü Yetkinlik).
P.Ç.15 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen
sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme (Alana Özgü Yetkinlik).
P.Ç.16 Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini,
disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme (Alana Özgü Yetkinlik).
P.Ç.17 Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir (Alana Özgü Yetkinlik)(Doğa/Yaşam Bilimleri-Yüksek Lisans-Akademik,Gerekli Temel Alan Yeterlilikleri)
P.Ç.18 Tezli programlarda, kendi çalışmalarını, alanındaki uluslararası platformlarda, yazılı, sözlü
ve/veya görsel olarak aktarabilme (Alana özgü yetkinlik).
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) Akademik Ağırlıklı Uyum Matrisi
P.Ç.1 P.Ç.2 P.Ç.3 P.Ç.4 P.Ç.5 P.Ç.6 P.Ç.7 P.Ç.8 P.Ç.9 P.Ç.10 P.Ç.11 P.Ç.12 P.Ç.13 P.Ç.14 P.Ç.15 P.Ç.16 P.Ç.17 P.Ç.18 |
BİLGİ (Kuramsal, Olgusal) |
1-Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 PÇ17 PÇ18 |
2-Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 PÇ17 PÇ18 |
BECERİLER (Bilişsel, Uygulamalı) |
1-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 PÇ17 PÇ18 |
2-Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 PÇ17 PÇ18 |
3-Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 PÇ17 PÇ18 |
YETKİNLİKLER - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
1-Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 PÇ17 PÇ18 |
2-Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 PÇ17 PÇ18 |
3-Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 PÇ17 PÇ18 |
YETKİNLİKLER - Öğrenme Yetkinliği |
1-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 PÇ17 PÇ18 |
YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1-Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 PÇ17 PÇ18 |
2-Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 PÇ17 PÇ18 |
3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 PÇ17 PÇ18 |
4-Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 PÇ17 PÇ18 |
YETKİNLİKLER - Alana Özgü Yetkinlik |
1-Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 PÇ17 PÇ18 |
2-Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 PÇ17 PÇ18 |
3-Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 PÇ17 PÇ18 |
4-Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 PÇ8 PÇ9 PÇ10 PÇ11 PÇ12 PÇ13 PÇ14 PÇ15 PÇ16 PÇ17 PÇ18 |
Program Koordinatörü
Anabilim Dalı Başkanı