Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Şehir ve Bölge Planlama Anabilim Dalına bağlı Bölge Planlama Tezli Yüksek Lisans Programı ile ilgili bilgiler ve program yeterlilikleri aşağıda özetlenmektedir.
Program Hakkında Bilgi
Bölge Planlama Yüksek Lisans Programı 1989 yılında öğrenci kabulüne başlamıştır. Türkiye’de bölgelerarası gelişmişlik farklarının ortaya çıkardığı sorunlara karşı bölgesel ölçekte planlama yaklaşımına olan ihtiyaç, bu alanda yüksek lisans eğitimi ile yetişmiş insan gücünün önemini de artırmakta ve programın gerekçesini oluşturmaktadır. Küreselleşme ile birlikte sınır kavramının tanımı ve içeriği değişirken, yeni ekonomik, sosyal ve fiziksel etkileşimler bağlamında bölge yeniden ön plana çıkmıştır. Bölgelerarası artan etkileşim, gelişmiş bölge (merkez) ve az gelişmiş bölge (çevre)ler için yeni dinamikler ve fırsatları ortaya çıkarmaya başlamıştır. Bölgesel politikaların etkisinin her yerde aynı başarıya ulaşamaması da, farklılıkları yaratan faktörler üzerinde derinleşilmesini gerektirmektedir. Yere/alana bağlı özellikler ve değerler, bölgelerin performanslarını açıklamada daha etkin kullanılır hale gelmiştir.
Bölge planlama/biliminin konu alanları hem farklı disiplinleri içermekte, hem de zaman içinde kuramsal ve uygulamaya dönük içeriklere yeni konu alanları eklenmektedir. Bu bilinçle, program, bölgeye ilişkin ekonomik, sosyal, politik, çevresel boyutları içermeyi ve bu boyutları kuram, yöntem ve uygulama ekseninde geliştirmeyi amaçlamaktadır. Konu alanı ile ilgili gelişmeleri geleneksel bölgesel gelişme pratikleri ve kuramlarından bu yana takip eden ve güncel gelişmelere bağlı olarak sürekli yenilenen bölge planlama yüksek lisans programı, öğrencileri tüm bu gelişmelerin ışığında olabildiğince donanımlı olmaya hazırlamaktadır.
Vizyon: “Değişen koşullar içinde rekabet edebilen, uluslar ve disiplinler arası işbirliğine açık, kendi dalındaki diğer programlar arasında bölge ölçeğine ilişkin faaliyetleri bilimsel temelde ve uygulama temelinde konvansiyonel fiziksel planlama yaklaşımından farklılaştırarak saygın ve özgün bir yere sahip, mezun, yayın ve araştırma kalitesini sürekli geliştiren, ulusal ve evrensel bilime katkısı her geçen gün artan bir program olmaktır.”
Misyon: “Ülke ve üniversite şartlarını dikkate alıp, disiplinlerarası işbirliğini artırarak öğrencilere yaratıcı, küresel bakışa ve çevre bilincine sahip, meslek etiğini kavramış, güncel gelişmelere duyarlı, ekip çalışmasına yatkın olma özelliklerini kazandırmaktır.”
Program akademik kadrosu uluslararası deneyime sahip ve çok sayıda uluslararası networkün üyesidirler. Ziyaretçi araştırmacı olarak bulunulan ve araştırma işbirlikleri geliştirilen başlıca kurumlar: University of Illinois Regional Economics Application Laboratory, George Mason University, Free University of Amsterdam, University of Barcelona Research Institute of Applied Economics, Cardiff University, University of Berlin, University of Milan, University of Pecs, Madrid Autonoma University ECONRES and Oviedo University REGIOLAB.
Bölge Planlama Yüksek Lisans Programına öğrenci kabul edilen programlar: Şehir ve Bölge Planlama, Mimarlık, Peyzaj Mimarlığı, Coğrafya, Geomatik Mühendisliği, İnşaat Mühendisliği, Çevre Mühendisliği, Jeoloji Mühendisliği, Sosyoloji, Hukuk, İşletme, İstatistik, Kamu Yönetimi, Uluslararası İlişkiler, Ekonomi, Endüstri Mühendisliği, Siyaset Bilimi
Her öğrencinin alması gereken toplam kredi sayısı 30'dur ve program %30 İngilizce olarak yürütülmektedir. Bölge Planlama Yüksek Lisans Programı kapsamında verilen dersler de sektörel/mekansal konular; çevre ve sürdürülebilirlik; ekonomik-politik-yönetim ve analiz yöntemleri olmak üzere dört bilgi alanında yoğunlaşmaktadır.
Bu yoğunlaşma alanları ile de ilişkilendirilmek üzere ama daha geniş perspektifte program akademik kadrosunun özellikle bilim alanındaki güncel gelişmeleri de içeren araştırma alanları aşağıda sıralanmaktadır.
Bölgesel kalkınma kuram ve politikaları
Şehirsel ve bölgesel gelişmede kantitatif yöntemler
Ekonomik coğrafya
Bölgesel politikalar/Avrupa Birliği bölgesel politikaları
Sürdürülebilir kalkınma
Sosyal politika/planlama
Kırsal kalkınma
Yönetim- yönetişim
Turizm ve bölgesel gelişme
Sanayi yer seçimi ve politikaları
Ulaşım politikaları ve bölgesel gelişme
Yenilik, yaratıcılık
Afet yönetimi, risk analizi
Stratejik planlama
Programın web sayfası için tıklayınız.
Kayıt Kabul Şartları
Başvuru Dönemi : 2024-2025 Bahar Dönemi
Başvuru Tarihleri : 06.12.2024 09:00:00 - 03.02.2025 17:00:00
Uygulanan Başvuru Şartları (T.C. Vatandaşı Adaylar İçin) ALES Sayısal Puanı minimum 65 olmalıdır (eski sistem GRE Quantitative minimum 652, yeni sistem GRE Quantitative minimum 152 ). Minimum lisans mezuniyet not ortalaması 2.75/4 (70.83/100) olmalıdır. Bilgisayar Mühendisliği, Coğrafya, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri, Çevre Mühendisliği, Ekonomi, Endüstri Mühendisliği, Geomatik Mühendisliği, Hukuk, İnşaat Mühendisliği, İstatistik, İşletme, İşletme Mühendisliği, Jeoloji Mühendisliği, Kamu Yönetimi, Mimarlık, Peyzaj Mimarlığı, Politika ve Ekonomi, Siyaset Bilimi, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi, Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler, Siyaset Çalışmaları, Sosyoloji, Şehir ve Bölge Planlama, Tarım Ekonomisi, Uluslararası Ekonomi, Uluslararası Girişimcilik, Uluslararası İlişkiler, Uluslararası Ticaret mezunları başvurabilir.
Kontenjanı (T.C. Vatandaşı Adaylar İçin): 8
Uygulanan Başvuru Şartları (Uluslararası Aday Öğrenciler İçin) ALES Numerical must be minimum 65 (old system GRE Quantitative minimum 652, new system GRE minimum 152 ). Undergraduate GPA must be minimum 2.75/4 (70.83/100). Graduation must be Computer Engineering, Geography, Labor Economics and Industrial Relations, Environmental Engineering, Economics / Ekonomi, Industrial Engineering, Geomatics Engineering, Law, Civil Engineering, Statistics, Business, Management Engineering, Geological Engineering, Public administration, Architecture, Landscape Architecture, Politics and Economy, Political Science / Siyaset Bilimi, Political Science and Public Administration, Political Science and International Relations, Political Studies, Sociology, Urban and Regional Planning, Farming Economy, International Economy, International Entrepreneurship, International Relations, International Trade.
Kontenjanı (Uluslararası Aday Öğrenciler İçin): 3
Yatay Geçiş Kontenjanı : 2
Başvuru Sayfası Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği Senato Esasları Başvuru şartları,başvuru tarihleri ve kontenjan, Başvuru Sisteminden anlık alınmaktadır.
Sanayi/Sektör Odaklı Bütünleşik Programı (MasterBee)
İngilizce Yeterlilik
Mevzuat
Akademik Takvim
Ders Planı
Ders Programı
Ders İntibak ve Muafiyet İşlemleri
Program Eğitim Amaçları
Programın temel amacı, kavram, süreç ve analitik teknikler gibi bölgeyle ilgili konular için araçlar, yöntemler ve teorik çerçeve oluşturmaktır. Bölge planlamasıyla ilgili analiz ve politika yöntemlerini, geleneksel tek disiplinli yaklaşımla değil, farklı disiplinlerin katılımıyla geliştirmek ve Bölge Bilimi’yle ilgili fikir ve görüşlerin tartışılıp yayılmasını sağlamaktır.
Ölçme ve Değerlendirme
Öğrenci Başarısının Değerlendirilmesi
İstanbul Teknik Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği Senato Esasları 56. Madde, 57. Madde, 58. Madde ve 59. Madde göz önünde bulundurularak öğrenci başarısı değerlendirilmektedir.
MADDE 56- Dersi veren öğretim üyesi yarıyıl içi çalışmalarının türlerini, sayısını ve başarı notuna katkısının hangi oranlarda olacağını ve yarıyıl sonu sınavına girebilme koşullarını, derslere kayıtların başlamasından önce program yürütme kuruluna bildirir. Bu koşullar program yürütme kurulunun onayı ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanının uygun görüşü ile kesinleşir ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından öğrenciye duyurulur ve ilgili enstitüye bildirilir.
MADDE 57- Öğrenci bir dersin başarı notuna sonuçların ilan edilmesinden itibaren bir hafta içerisinde itiraz edebilir. İtiraz enstitüye yazılı olarak yapılır. İlgili öğretim üyesi öğrencinin başarı durumunu tekrar değerlendirir ve sonucu en geç bir hafta içerisinde enstitüye bildirir. Belirtilen sürede yapılmayan itirazlar enstitü tarafından işleme alınmaz.
MADDE 58- Lisansüstü programlarındaki dersler aşağıdaki not sistemine göre değerlendirilir
|
Harf Notu |
Katsayı |
Mükemmel |
AA |
4.00 |
Çok iyi üzeri |
BA+ |
3.75 |
Çok iyi |
BA |
3.50 |
İyi üzeri |
BB+ |
3.25 |
İyi |
BB |
3.00 |
Koşullu-geçer |
CB+ |
2.75 |
Koşullu-geçer |
CB |
2.50 |
Koşullu-geçer |
CC+ |
2.25 |
Koşullu-geçer |
CC |
2.00 |
Başarısız |
FF |
0.00 |
Vizesiz başarısız |
VF |
0.00 |
MADDE 59- Ağırlıklı genel not ortalamasını yükseltmek isteyen öğrenci ders alma süresi içinde aldığı dersleri tekrar alabilir. Tekrarlanan dersler için son alınan not geçerlidir.
Staj
Bu programda staj bulunmamaktadır.
Mezuniyet Koşulları
Programı tamamlamak için toplam 30 kredi- 10 dersin tamamlanması, kredisiz seminer dersinden başarılı olunması ve tezin bitirilmesi gerekmektedir. Ders programında yer alan derslerin % 30’u (5 ders) zorunlu ve kredili derslerden oluşmakta ve zorunlu dersleri tamamlayan her öğrenci programın %50’sini tamamlamış olmaktadır.
Avrupa Kredi Transfer Sistemi uyarınca ECTS kredilendirmesi yapılmıştır. Program dersleri, 7.5 ECTS kredisine denk gelmektedir.
Kazanılan Derece ve Ünvan
Derece : Tezli Yüksek Lisans Ünvan : -
Program İstihdam Olanakları
Bölge Planlama Yüksek Lisans programından mezun olanların, Kalkınma Ajansları, Bakanlıklar, Belediyeler, Araştırma Kuruluşları başta olmak üzere çeşitli alanlarda istihdam olanakları vardır.
Mezun Sayısı
Mezun İstatistikleri
Yıl | Mezun Sayısı |
2013 | 5 |
2014 | 6 |
2015 | 11 |
2016 | 4 |
2017 | 5 |
2018 | 5 |
2019 | 9 |
2020 | 6 |
2021 | 4 |
2022 | 2 |
2023 | 7 |
Program Çıktıları
P.Ç.1 Bilgi Bileşenleri Açısından; Planlama süreci, politikaları ve uygulamalarının kuramsal çerçevesi; bölgenin sosyo-ekonomik ve çevresel yapısı ve fonksiyon alanları; üst düzey fiziksel plan yapımı ve politika uygulamalarının yönetsel, yasal ve politik yönleri; ve yoğunlaşma gerektiren en az bir alanda gerekli bilgiye sahip
P.Ç.2 Beceri Bileşenleri Açısından; Problem formülasyonu, araştırma yeteneği ve veri toplama, sayısal analiz yöntemleri ve bilgisayar kullanımı, çok etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme ve çok disiplinli takım çalışması yürütebilme ve bilginin sentezi ve uygulama becerisine sahip
P.Ç.3 Değer Bileşenleri Açısından; Sosyal adalet, ekonomik refah ve kaynakların etkin kullanımı, yönetimin ve halk katılımının demokratik toplumdaki rolü, farklı bakış açılarına ve ideolojilere saygı, yapılaşmış çevredeki doğal, sosyal ve tarihsel kültür miraslarının korunması, mesleki ve etik sorumlulukları kavrama konularına hakim, bölge planlama konusunda uzman elemanlar yetiştirmek
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) Akademik Ağırlıklı Uyum Matrisi
|
BİLGİ (Kuramsal, Olgusal) |
1-Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
2-Mimarlık / planlama / tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
BECERİLER (Bilişsel, Uygulamalı) |
1-Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
2-Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygular.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
3-İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
4-Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
YETKİNLİKLER - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
1-Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
2-Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
3-Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımları gerektiren çalışma veya öğrenim bağlamlarını yönetir ve dönüştürür.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
4-Alanında akademik ortamlarda veya uygulama ortamlarda çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve/veya stratejik başarımını gözden geçirmek amacıyla sorumluluk üstlenir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
YETKİNLİKLER - Öğrenme Yetkinliği |
1-Öğrenimini büyük ölçüde kendi başına yönlendirmeye ya da bağımsız olarak sürdürmeye olanak veren öğrenme becerilerine sahiptir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1-Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
2-Sosyal normlar ve ilişkiler üzerinde diyalektik düşündüğünü gösterir, değişim için öncülük eder.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
4-Dili, sembolleri, metinleri etkileşimli olarak kullanır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
5-Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
YETKİNLİKLER - Alana Özgü Yetkinlik |
1-Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
2-Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak için gerekli yetkinliklere sahiptir.
|
3-Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirir ve karmaşık durumları ele alır, eksik ya da sınırlı enformasyonla karar üretir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
4-Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
5-Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
Program Koordinatörü
Anabilim Dalı Başkanı