Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Acil Durum ve Afet Yönetimi Anabilim Dalına bağlı Afet Yönetimi Tezli Yüksek Lisans Programı ile ilgili bilgiler ve program yeterlilikleri aşağıda özetlenmektedir.
Program Hakkında Bilgi
İTÜ bünyesinde, 2000 yılında Amerika Birleşik Devletleri’nin Federal Acil Durum Kurumu (FEMA) ile yapılan Afet Yönetimi Eğitmenlerin Eğitimi projesi kapsamında 31 öğretim üyesi afet ve acil durum yönetimi konusunda teorik ve uygulamaya yönelik eğitim almışlardır.
Bu eğitime paralel olarak, İstanbul Teknik Üniversitesi, T.C. Başbakanlık Kriz Yönetim Genel Müdürlüğü ve Amerika Birleşik Devletleri’nin Federal Acil Durum Kurumu (FEMA) arasında imzalanan anlaşma ile gerçekleştirilmiş olan ACHIEVE (A Cooperative Hazard Impact reduction Effort Via Education) Afet Yönetimi Eğitim Projesi kapsamında, 2001 yılında Afet Yönetim Merkezi kurulmuştur. ABD’de NETC (National Emergency Training Center) ve Japonya’da JICA (Japan International Cooperation Agency) ile süren eğitimler çerçevesinde ABD, İngiltere ve Japonya’nın afet konusundaki bilgi ve deneyimi önemli ölçüde İTÜ’ye aktarılmıştır.
Bu birikimden yararlanılarak 2001 yılında Afet Yönetim Merkezinin kurulmasından sonra Oklahoma State ve Texas A&M Üniversitelerinin katkıları ile İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsünde Afet ve Acil Durum Yönetimi Tezsiz Yüksek Lisans Programı başlatılmıştır. Afet Yönetimi Tezsiz Yüksek Lisans programı 2001 yılında eğitimine başlamış olup, halen aktif öğrencisi bulunmaktadır. Afet Yönetimi Tezsiz Yüksek Lisans programı geniş bir öğrenci profiline sahiptir. Gerek üniversitelerde, gerekse kamu ve STK’da faaliyet gösteren stratejik öneme sahip kurum ve kuruluşlarda ve ayrıca özel sektörde çalışan bireylerden oluşan bir öğrenci profiline sahip olan Afet Yönetimi Tezsiz Yüksek Lisans Programı Birinci Öğretimde faaliyet göstermekteyken, Tezli Yüksek Lisans programının 2021-2022 Bahar yarıyılında öğrenci alımına başlaması ve tezsiz programa paralel olarak devam etmesi sebebiyle Afet ve Acil Durum Anabilim Dalı önerisi, Afet Yönetimi Enstitü Yönetim Kurulu ve Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Kurulu kararı ile 2021-2022 Bahar yarıyılı itibari ile Afet Yönetimi Tezsiz Yüksek Lisans Programına tüm öğrenciler mezun olana kadar öğrenci alımı yapılmaması ve öğrencileri mezun ettikten sonra programın kapatılması kararı alınmıştır.
2021-2022 Bahar yarıyılında Afet Yönetimi Tezli Yüksek Lisans programı eğitimine başlamıştır. İki program paralel şekilde Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Afet ve Acil Durum Yönetimi Anabilim Dalında aktif olarak sürdürülmektedir.
Araştırma Alanlarımız
Afet ve Acil Durum Yönetimi
Afet ve Acil Durum Yönetim Tesisleri
Afet Bilgi Teknolojileri ve Veri Analizi
Afet Risklerini Önleme, Zarar Azaltma ve Mühendislik Çözümleri
Afet ve Acil Durumlara Hazırlık ve Planlamaları
Afet ve Acil Durum Müdahale Yöntemleri ve Kriz Yönetimi
Risk Analizi, Risk Azaltma ve Risk Yönetimi
Afet Etki ve İhtiyaç Analizleri
Afetlerde İyileştirme ve Yeniden Yapılandırma
Doğa Kaynaklı Afetler ve Mühendislik Çözümleri
Teknoloji Kaynaklı Afetler ve Mühendislik Çözümleri
Terör, İnsan Kaynaklı/Beşeri Afetler ve Çözümleri
Afet Lojistiği ve Sistemleri
Afetlere Dayanıklılık ve Sürdürülebilirlik
Afetlerin Çevresel Etkileri ve Enkaz Yönetimi
Endüstriyel Risklerin Analizi ve Modellenmesi
Küresel İklim Değişimi ve İklimsel Afet Riskleri
Kentsel Afet Yönetimi
Yangın Önleme ve Mücadele Teknikleri
Programın web sayfası için tıklayınız.
Kayıt Kabul Şartları
Başvuru Dönemi : Önceki Dönem / 2024-2025 Güz Dönemi (İkinci Başvuru)
Uygulanan Başvuru Şartları (T.C. Vatandaşı Adaylar İçin) ALES Sayısal Puanı minimum 65 olmalıdır (eski sistem GRE Quantitative minimum 652, yeni sistem GRE Quantitative minimum 152 ). Minimum lisans mezuniyet not ortalaması 2.4/4 (62.66/100) olmalıdır.
Kontenjanı (T.C. Vatandaşı Adaylar İçin): 24
Uygulanan Başvuru Şartları (Uluslararası Aday Öğrenciler İçin) ALES Numerical must be minimum 65 (old system GRE Quantitative minimum 652, new system GRE minimum 152 ). Undergraduate GPA must be minimum 2.4/4 (62.66/100).
Kontenjanı (Uluslararası Aday Öğrenciler İçin): 15
Başvuru Sayfası Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği Senato Esasları Başvuru şartları,başvuru tarihleri ve kontenjan, Başvuru Sisteminden anlık alınmaktadır.
Sanayi/Sektör Odaklı Bütünleşik Programı (MasterBee)
İngilizce Yeterlilik
Mevzuat
Akademik Takvim
Ders Planı
Ders Programı
Ders İntibak ve Muafiyet İşlemleri
Program Eğitim Amaçları
Öğrenciye Afet yönetiminde edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, araştırma yöntemlerini kullanarak veri oluşturabilme, farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri bütünleştirip yorumlayarak problem çözebilme becerisi sağlamak,
Öğrencinin Afet yönetimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı sorumluluk alarak, bilgi ve becerilerini değerlendirerek, olası karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirerek çözüm üretebilmesini sağlamak,
Öğrencinin Afet yönetimindeki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel-nitel veriler ile destekleyerek, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilmesini sağlamak,
Öğrencinin İngilizce yazılı/sözlü iletişim kurabilme, çalışmalarını afet yönetiminde uluslararası platformlarda yazılı, sözlü ve/ve görsel olarak aktarabilme yeteneği sağlamaktır.
Ölçme ve Değerlendirme
Öğrenci Başarısının Değerlendirilmesi
İstanbul Teknik Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği Senato Esasları 56. Madde, 57. Madde, 58. Madde ve 59. Madde göz önünde bulundurularak öğrenci başarısı değerlendirilmektedir.
MADDE 56- Dersi veren öğretim üyesi yarıyıl içi çalışmalarının türlerini, sayısını ve başarı notuna katkısının hangi oranlarda olacağını ve yarıyıl sonu sınavına girebilme koşullarını, derslere kayıtların başlamasından önce program yürütme kuruluna bildirir. Bu koşullar program yürütme kurulunun onayı ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanının uygun görüşü ile kesinleşir ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından öğrenciye duyurulur ve ilgili enstitüye bildirilir.
MADDE 57- Öğrenci bir dersin başarı notuna sonuçların ilan edilmesinden itibaren bir hafta içerisinde itiraz edebilir. İtiraz enstitüye yazılı olarak yapılır. İlgili öğretim üyesi öğrencinin başarı durumunu tekrar değerlendirir ve sonucu en geç bir hafta içerisinde enstitüye bildirir. Belirtilen sürede yapılmayan itirazlar enstitü tarafından işleme alınmaz.
MADDE 58- Lisansüstü programlarındaki dersler aşağıdaki not sistemine göre değerlendirilir
|
Harf Notu |
Katsayı |
Mükemmel |
AA |
4.00 |
Çok iyi üzeri |
BA+ |
3.75 |
Çok iyi |
BA |
3.50 |
İyi üzeri |
BB+ |
3.25 |
İyi |
BB |
3.00 |
Koşullu-geçer |
CB+ |
2.75 |
Koşullu-geçer |
CB |
2.50 |
Koşullu-geçer |
CC+ |
2.25 |
Koşullu-geçer |
CC |
2.00 |
Başarısız |
FF |
0.00 |
Vizesiz başarısız |
VF |
0.00 |
MADDE 59- Ağırlıklı genel not ortalamasını yükseltmek isteyen öğrenci ders alma süresi içinde aldığı dersleri tekrar alabilir. Tekrarlanan dersler için son alınan not geçerlidir.
Staj
Bu programda staj bulunmamaktadır.
Mezuniyet Koşulları
İTÜ Lisansüstü Yönetmeliği’ne göre, Afet Yönetimi Tezli Yüksek Lisans Programı öğrencilerinin sekiz dersten az olmamak kaydıyla en az yirmi dört kredilik dersler ile kredisiz dersler, bir seminer dersi ve tez çalışmasını başarıyla tamamlaması beklenmektedir.
Kazanılan Derece ve Ünvan
Derece : Tezli Yüksek Lisans Ünvan : -
Program İstihdam Olanakları
AFAD, AKOM, Belediyeler, STK'lar, Tüm Kamu Kurum ve Kuruluşları
Mezun Sayısı
Mezun İstatistikleri
Yıl | Mezun Sayısı |
2022 | 2 |
2023 | 1 |
Program Çıktıları
P.Ç.1 Lisans düzeyi yeterliliklerine göre, afet yönetimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme
P.Ç.2 Afet yönetiminde edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, araştırma yöntemlerini kullanarak veri oluşturabilme, farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayarak ve problemleri çözümleyebilme
P.Ç.3 Afet yönetimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı sorumluluk alıp, yürütmek, bilgi ve becerilerini değerlendirerek, olası/karşılaşılan karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirerek çözüm üretebilme
P.Ç.4 Afet yönetimindeki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel-nitel veriler ile destekleyerek, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme
P.Ç.5 İngilizce yazılı/sözlü iletişim kurabilme, çalışmalarını afet yönetiminde uluslararası platformlarda, ingilizce yazılı, sözlü ve/ve görsel olarak aktarabilme, uluslarası organizasyonlarda takım çalışması yapabilme
P.Ç.6 Afet yönetimi ile ilgili verilerin toplanması/ yorumlanması/ uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek disiplinlerarası ve takım çalışmalarında problem çözme strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme becerilerini kullanabilme/öğretebilme
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) Akademik Ağırlıklı Uyum Matrisi
P.Ç.1 P.Ç.2 P.Ç.3 P.Ç.4 P.Ç.5 P.Ç.6 |
BİLGİ (Kuramsal, Olgusal) |
1-Beşeri bilimler alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
|
2-Beşeri bilimler alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
|
3-Beşeri bilimler alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
|
4-Beşeri bilimler alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
BECERİLER (Bilişsel, Uygulamalı) |
1-Beşeri bilimler alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
2-Beşeri bilimler alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
3-Beşeri bilimler alanında karşılaşılan sorunları en uygun araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak çözümler. |
4-Beşeri bilimler alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. |
YETKİNLİKLER - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
1-Beşeri bilimler alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
|
2-Beşeri bilimler alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
|
3-Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir.
|
4-Beşeri bilimler alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
|
YETKİNLİKLER - Öğrenme Yetkinliği |
1-Beşeri bilimler alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
2-Sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir.
|
YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1-Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
|
2-Beşeri bilimler alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
|
3-Beşeri bilimler alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerilerini kullanarak toplumda kültür ve sanat duyarlılığını geliştirir.
|
4-Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
5-Beşeri bilimler alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
|
YETKİNLİKLER - Alana Özgü Yetkinlik |
1-Beşeri bilimler alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır.
|
2-Beşeri bilimler alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
|
3-Beşeri bilimler alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme ve uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
|
Program Koordinatörü
Anabilim Dalı Başkanı