Mimarlık Fakültesi Şehir ve Bölge Planlama Bölümüne bağlı Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı ile ilgili bilgiler ve program yeterlilikleri aşağıda özetlenmektedir.
Program Hakkında Bilgi
İTÜ Mimarlık Fakültesi, Şehir ve Bölge Planlaması Bölümü, 1983 yılında kuruluşundan bugüne, Türkiye’de planlama eğitimi ve mesleğine öncülük eden ve yön veren bir kurumdur. Bölümün vizyonu, eğitim, öğretim, araştırma ve uygulama alanlarında, ulusal ve uluslararası düzeyde, üretken, saygın, yenilikçi, rekabetçi ve öncü bir bölüm olmaktır. Bölüm, bir araştırma üniversitesinin parçası olarak planlama eğitiminin ve araştırma-uygulama çalışmalarının kalitesinin daha da yükseltilmesine yönelik çabalarını kesintisiz sürdürmektedir. Ayrıca kurumlar arası ve disiplinler arası çalışma anlayışıyla özgün ve nitelikli bilgi üreten, ulusal ve uluslararası düzeyde tanınan ve rekabet edebilen, köklü geçmişini çağdaş atılımlarla bütünleştiren kadrosuyla ürettiği bilgiyi kamu yararına ve toplumsal yaşama aktarmaktadır.
Şehir ve Bölge Planlama Lisans programı, yaşamı, toplumu ve mekanı kavrayabilen, sorgulayan, bütünleşik ilişkileri algılayabilen ve analitik düşünebilen; bilgi birikimini yaratıcı ve aydın kimliği ile bütünleştiren; yeniliklerle kendisini geliştirebilen; eşitlikçiliği, toplum yararı ve kent hakkını temel değer edinen geleceğin plancılarına yön göstermektedir. Mezun Şehir Plancılarının uluslararası alanda yetkinliğini geliştirmek için 1997 yılından bu yana öğretim planındaki derslerin %30’u İngilizce olarak verilmekte, 2010-2011 öğretim yılından itibaren ikinci bir şubede %100 İngilizce öğretim başlamış bulunmaktadır. Bölüm, 2021-22 Eğitim ve Öğretim Yılı Güz Yarıyılından yenilenen ders planı ile çağdaş ve yenilikçi mesleki ve pedagojik yaklaşımları pekiştirmeyi öngörmektedir. Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı, zorunlu, seçmeli ve proje derslerinin toplam kredisi 130 (240 AKTS) dır. Öğretim planı, uluslararası değişim programlarının yanı sıra farklı disiplinler arasında çift anadal ve yandal programlarına katılımı da gözetmektedir.
Programın web sayfası için tıklayınız.
Kayıt Kabul Şartları
İstanbul Teknik Üniversitesi Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinin 6. Maddesi göz önünde bulundurularak kabul işlemi yapılmaktadır.
Kabul esasları ve kesin kayıtlar
MADDE 6 – (1) Üniversite fakültelerine ve bölümlerine girebilmek için, ortaöğretim kurumlarından mezun olmuş olmak ve lisans öğrenimiyle ilgili, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)’nin yaptığı sınavı kazanmış olmak, 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanununun 45 inci maddesi ve ilgili diğer mevzuatın aradığı koşulları taşımak ve başka bir yükseköğretim kurumunun örgün ön lisans ve lisans programında kayıtlı olmamak gerekir.
(2) Yabancı uyruklu öğrenciler ile ortaöğretiminin tamamını yurt dışında tamamlayan öğrencilerin, fakülte ve bölümlere 2547 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının (f) bendi uyarınca kesin kayıt yaptırabilmesi için Yükseköğretim Kurulu ve Üniversite Senatosu tarafından belirlenen esaslarda yer alan koşulları taşıması ve başka bir yükseköğretim kurumunun örgün ön lisans ve lisans programında kayıtlı olmaması gerekir.
(3) Üniversiteye yerleşme hakkı kazanan adaylardan kesin kayıt için istenen belgelerin asılları veya asıllarını ibraz etmek koşulu ile onaylı örneği kabul edilir. Askerlik durumu ve adli sicil kaydına ilişkin olarak ise adayın yazılı beyanına dayanılarak işlem yapılır. Kesin kayıt için sahte veya tahrif edilmiş belge kullanan, yalan beyanda bulunan veya Üniversiteye giriş sınavında sahtecilik yaptığı belirlenen kişinin kaydı, kayıt tarihi itibarıyla iptal edilir ve hakkında kanuni işlemler başlatılır. Bu kişi Üniversiteden ayrılmışsa kendisine verilen diploma dâhil tüm belgeler iptal edilir. Bu kişilerin yatırmış olduğu öğrenci katkı payı ve/veya öğrenim ücretleri geri ödenmez.
(4) Üniversitenin yurt dışındaki bir üniversite ile ortak düzenleyeceği programlara ait öğrencilerin kayıt işlemleri; 28/12/2006 tarihli ve 26390 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarının Yurtdışındaki Kapsama Dâhil Yükseköğretim Kurumlarıyla Ortak Eğitim ve Öğretim Programları Tesisi Hakkında Yönetmelik ile ilgili diğer mevzuat hükümlerine ve Senato kararlarına göre yürütülür.
(5) Mazeretlerin kabulü ile ilgili olarak, Senatonun belirlediği esaslarda tanımlanan istisnai durumlarda, öğrenci adayları, yukarıdaki hükümlere uymak koşulu ile Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına bir dilekçe vererek, belirledikleri vekilleri aracılığıyla kesin kayıt işlemlerini yaptırabilirler.
(6) Kayıt olan öğrenciler, Üniversite tarafından düzenlenen ve tarihi ilan edilen İngilizce yeterlik sınavına alınırlar. Güz yarıyılı başlangıç tarihine kadar Senato tarafından eşdeğerliği kabul edilen ulusal ve uluslararası sınavlarda, Senato tarafından belirlenen düzeyde başarılı olduklarını belgeleyenler ile bu tarihe kadar Üniversite tarafından açılan İngilizce yeterlik sınavlarından birinde başarılı olanlar, ilgili yönetim kurulu kararı ile lisans öğrencisi olurlar ve lisans öğrenimlerine başlarlar.
(7) Söz konusu sınavlarda başarısız olan veya bu sınavlara katılmayan öğrenciler ise süresi içinde Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı aracılığıyla yüksekokula kayıt yaptırırlar ve yüksekokul tarafından yürütülen İngilizce hazırlık öğretimine devam ederler. Bu öğretim yılının sonunda yaz öğretimi dâhil, ilgili Fakülte ve bölümlerinde lisans öğretimine başlamaya hak kazanamayan öğrenciler, bir sonraki öğretim yılının başında yapılan tüm İngilizce yeterlik sınavlarına girebilirler. En geç güz yarıyılı başlangıcında yapılan İngilizce yeterlik sınavında başarılı olanlar güz yarıyılında öğrenimlerine başlayabilirler. Bu sınavlarda başarısız olan öğrencilerin ikinci kez İngilizce hazırlık öğretimine devam etme hakları yoktur. Bu öğrenciler aynı eğitim ve öğretim yılında, yüksekokulun İngilizce hazırlık öğretimi çerçevesinde yaptığı tüm yeterlik sınavlarına girerler. Yaz öğretimi sonu sınavı son haklarıdır. Bu sınavda da başarısız olan öğrencilerin Üniversite ile ilişikleri kesilir.
(8) Yüksekokulun İngilizce hazırlık öğretiminin İngilizce yeterlik sınavında başarısız olan öğrenciler isterlerse, 23/3/2016 tarihli ve 29662 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yüksek Öğretim Kurumlarında Yabancı Dil Eğitim Öğretimi ve Yabancı Dille Eğitim Öğretim Yapılmasında Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmeliğin 9 uncu maddesi uyarınca, İngilizce öğretimin zorunlu olmadığı üniversitelere yatay geçiş için başvuru yapabilirler. Yatay geçiş için başvuruda bulunmayan adayların Üniversite ile ilişikleri kesilir.
(9) Üniversite lisans öğrencisi iken yeniden ÖSYM’nin yaptığı sınava girip Üniversitenin bir lisans programına yerleştirilen öğrencilerde İngilizce yeterlik şartı aranmaz.
(10) Üniversiteye kesin kabul kayıt işlemlerini süresi içinde yaptırmayan öğrenci adayları, Üniversite öğrencisi olma hakkından vazgeçmiş sayılırlar ve herhangi bir hak iddia edemezler.
(11) Üniversite Yüksekokulu tarafından yapılan İngilizce hazırlık öğretiminin uygulama esasları, Senato tarafından kabul edilen Yönetmelikle düzenlenir.
Son Beş Yıla Ait YKS Kontenjanı, Öğrenci Başarı Sırası, Taban ve Tavan Puanı
Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı (%100 İngilizce)
Yıl | Puan Türü | Kont. | Taban Puan | Tavan Puan |
2019 | SAY | 60 | 368,44146 | 436,01009 |
2020 | SAY | 60 | 387,79921 | 430,80979 |
2021 | SAY | 60 | 325,11840 | 390,10252 |
2022 | SAY | 60 | 386,00559 | 430,13268 |
2023 | SAY | 50 | 398,11504 | 496,38996 |
Yıl | En Düşük Başarı Sırası | En Yüksek Başarı Sırası | Ortalama Başarı Sırası |
2019 | 91978 | 38935 | 78947 |
2020 | 112147 | 71305 | 97353 |
2021 | 123190 | 51777 | 108241 |
2022 | 122666 | 74726 | 108632 |
2023 | 113028 | 20958 | 98892 |
Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı (%100 İngilizce) Yıllara Göre Taban ve Tavan Puan Grafiği
Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı (%30 İngilizce)
Yıl | Puan Türü | Kont. | Taban Puan | Tavan Puan |
2019 | SAY | 70 | 349,47696 | 385,30531 |
2020 | SAY | 70 | 362,90039 | 420,67797 |
2021 | SAY | 70 | 304,43916 | 328,70198 |
2022 | SAY | 70 | 370,76367 | 457,83224 |
2023 | SAY | 50 | 388,55661 | 426,18139 |
Yıl | En Düşük Başarı Sırası | En Yüksek Başarı Sırası | Ortalama Başarı Sırası |
2019 | 112059 | 76716 | 98308 |
2020 | 141371 | 80220 | 126927 |
2021 | 155664 | 118239 | 140891 |
2022 | 143053 | 49816 | 130632 |
2023 | 125537 | 81100 | 118575 |
Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı (%30 İngilizce) Yıllara Göre Taban ve Tavan Puan Grafiği
Sanayi/Sektör Odaklı Bütünleşik Programı (MasterBee)
İngilizce Yeterlilik
Mevzuat
Akademik Takvim
Ders Planı
Ders Bilgisi
Ders Programı
Ders İntibak ve Muafiyet İşlemleri
Program Eğitim Amaçları
Şehir ve Bölge Planlama Lisans programı, yaşamı, toplumu ve mekanı kavrayabilen, sorgulayan, bütünleşik ilişkileri algılayabilen ve analitik düşünebilen, bilimi yaratıcı ve aydın kimliği ile bütünleştiren, yeniliklerle kendisini geliştirebilen, son olarak eşitlikçiliği, toplum yararı ve kent hakkını temel değer edinen geleceğin plancılarını yetiştirmeyi amaçlamaktadır.
İTÜ'de şehir ve bölge planlama lisans eğitiminin temel hedefleri şunlardır:
• Bilimsel ve sistemli bir düşünce tarzı sağlamak,
• Bilginin sentezini yapma ve alternatif karar verme yeteneğini geliştirmek,
• Yerleşimlerin çevresel bileşenlerinin bütüncül bir şekilde anlaşılmasını sağlamak,
• Kentsel yaşam kalitesini benimsemek,
• Doğal ve kültürel değerleri koruma bilincini geliştirmek ve
• Mesleki etik ve sorumluluk ile takım çalışması becerilerini kazandırmak.
Ölçme ve Değerlendirme
İstanbul Teknik Üniversitesi Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği 20. Madde, 21. Madde, 22. Madde, 23. Madde, 24. Madde ve 25. Madde göz önünde bulundurularak öğrenci başarısı değerlendirilmektedir.
Notlar ve işaretler
MADDE 20 –
(1) Lisans eğitim ve öğretiminde, öğrencinin bir dersteki başarısı, bağıl değerlendirme yöntemi ile belirlenir. Bu değerlendirme, öğrencinin yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı ve yarıyıl sonu sınavında aldığı not birlikte değerlendirilerek ve sınıfın genel başarı düzeyi göz önünde bulundurularak saptanır. İlgili bölümler tarafından belirlenen en az ham not üzerindeki bağıl değerlendirme, dersi veren öğretim üyesi tarafından, notların dağılımı ve sınıf ortalaması göz önünde bulundurularak yapılır.
(2) Bir dersteki başarı durumu başarı notu ile belirlenir. Başarı notu harflerinin anlamları şunlardır:
a) Bir dersten (AA), (BA+), (BA), (BB+), (BB), (CB+), (CB), (CC+) ve (CC) notlarından birisini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır.
b) Bir dersten (DC+), (DC), (DD+) ve (DD) notlarından birisini alan öğrenci, o dersi şartlı başarmış kabul edilir.
c) Bir dersten (FF) notunu alan öğrenci o dersten başarısız sayılır.
ç) Bir dersten (VF) notunu alan öğrenci yılsonu sınavına giremez ve başarısız kabul edilir.
d) M: Üniversite tarafından muaf tutulan dersler için kullanılan notu ifade eder. Bu dersler ağırlıklı genel not ortalamasına katılmaz.
(3) Başarı notu harfleri dışında kullanılan diğer harflerin anlamları şunlardır:
a) BL: Kredisiz olarak alınan dersten başarılı.
b) BZ: Kredisiz olarak alınan dersten başarısız.
c) T: Öğrencilerin kayıtlı bulundukları bir dersten bu Yönetmeliğin 17 nci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkrasında belirtilen süre içerisinde çekildiklerini gösteren işarettir.
ç) E:Proje, bitirme tasarım projesi/bitirme ödevi ve benzeri çalışmalarda, çalışmasını belirlenen sürede bitiremeyen öğrenciye verilir. Çalışmanın ne zaman tamamlanacağı öğretim üyesi tarafından belirlenir. Belirlenen sürede çalışmasını tamamlayamayan öğrenciye FF notu verilir.
(4) Başarı notlarının ifade ettikleri başarı dereceleri ve katsayıları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:
|
Harf Notu |
Başarı Notu |
Mükemmel |
AA |
4.00 |
Çok iyi üzeri |
BA+ |
3.75 |
Çok iyi |
BA |
3.50 |
İyi üzeri |
BB+ |
3.25 |
İyi |
BB |
3.00 |
Orta Üzeri |
CB+ |
2.75 |
Orta |
CB |
2.50 |
Yeterli üzeri |
CC+ |
2.25 |
Yeterli |
CC |
2.00 |
Koşullu-geçer |
DC+ |
1.75 |
Koşullu-geçer |
DC |
1.50 |
Koşullu-geçer |
DD+ |
1.25 |
Koşullu-geçer |
DD |
1.00 |
Başarısız |
FF |
0.00 |
Vizesiz başarısız |
VF |
0.00 |
Gözetim listesi
MADDE 21 –
(1) Aşağıda gösterilen öğrenciler gözetim listesine alınır:
a) Birinci ve ikinci sınıfta olup herhangi bir yarıyıl sonunda ağırlıklı genel not ortalamaları 1.80’in altında olan öğrenciler,
b) Üçüncü sınıfta olup ağırlıklı genel not ortalamaları 1.90’ın altında olan öğrenciler,
c) Dördüncü sınıfta olup ağırlıklı genel not ortalamaları 2.00’ın altında olan öğrenciler.
(2) Gözetim listesine alınan öğrencilerin bir yarıyıldaki kredi yükü en fazla 18 olabilir. Bu öğrenciler, açıldığı takdirde, daha önce başarısız oldukları, şartlı başardıkları ve/veya ön şartlarını sağladıkları dersleri yarıyıl gözetmeksizin alabilirler. Gözetim listesinde iken ağırlıklı genel not ortalamalarını belirtilen düzeylerin üzerine çıkartan öğrenciler normal statüde öğrenimlerine devam ederler.
(3) Kayıtlı bulunulan yarıyıl sonu itibariyle ağırlıklı genel not ortalaması belirlenirken, alt yarıyıllardan alınamayan derslerle, 17 nci maddenin ikinci ve üçüncü fıkrası uyarınca öğrencinin çekildiği dersler ağırlıklı not ortalamasına katılmaz.
Ağırlıklı genel not ortalamasının yükseltilmesi
MADDE 22 –
(1) Genel not ortalamasını yükseltmek isteyen öğrenci, bu Yönetmeliğin 14 üncü maddesinde belirtilen hükümler saklı kalmak koşulu ile daha önce alıp başardığı dersleri tekrar alabilir. Bu dersler için son alınan notlar geçerlidir. Öğrencinin Üniversitede aldığı derslerin bütün notları ve işaretleri öğrenim belgesinde gösterilir.
(2) Öğrenciler AA notu ile geçtikleri dersleri tekrar edemezler.
Değerlendirme
MADDE 23 –
(1) Derslere %70, laboratuvar ve atölye gibi bağımsız uygulamalı derslere en az %80 oranında devam zorunludur. Senato tarafından belirlenen ders başarı ölçme ve değerlendirme esaslarına uygun şekilde, bölümün önerisi, fakülte/konservatuvar kurulunun onayı ile belirlenerek açıklanmış olan yarıyıl içi başarı notunu ve devam koşulunu sağlayan öğrenci yarıyıl sonu sınavına girer
(2) Yarıyıl sonu sınavı yapılmayan ve sadece yarıyıl içi çalışmasına bağlı olarak başarı notu verilen dersler ilgili bölüm başkanlığı tarafından belirlenir ve ilan edilir.
(3) Yarıyıl içi başarı notu; yarıyıl içinde yapılan çalışmaların, ödevlerin, projelerin, ara sınavların, kısa sınavların ve benzeri faaliyetlerin ağırlıklı ortalamasıdır. Yarıyıl başında, dersin yarıyıl içi başarı notunun ne olacağı ve ağırlıklı hesaplama değerleri ders müfredat formu üzerinde gösterilmek zorundadır. Öğretim elemanı, yarıyıl içi başarı notlarını ve yarıyıl sonu sınavına giremeyecek öğrencilerin listesini akademik takvime göre ilan eder.
(4) Bir dersin başarı notu; yarıyıl içi başarı notu ve yarıyıl sonu sınav notunun bağıl not sistemi ile değerlendirilmesi sonucu oluşur. Hem yarıyıl içi başarı notu hem de yarıyıl sonu sınavının ders başarı notuna katkısı bölüm başkanlığı tarafından yarıyıl başında ders müfredat formu aracılığı ile ilan edilir.
(5) Bir dersin yarıyıl içi başarı koşulunu yerine getiremeyen öğrenci, bu dersten VF harf notu alır ve yarıyıl sonu sınavına giremez. Bir dersten VF harf notu alarak başarısız olan öğrenci, o dersi tekrar almak ve yarıyıl içi başarı koşullarını sağlamak zorundadır.
(6) Yarıyıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %40’tan az, %60’tan fazla olamaz. Gerekli görülen hallerde ilgili kurul kararı ile bu oranlar değiştirilebilir.
(7) Öğrencilerin bir dersteki başarı durumunu gösteren liste, akademik takvimde ilan edilen tarihe göre öğretim elemanı tarafından açıklanır. İlgili yönetim kurulu gerektiğinde bir dersin öğretim elemanından, dersle ilgili başarı durumunu yeniden değerlendirmesini isteyebilir. Yarıyıl içi ve yarıyıl sonu not dağılımlarının başarı durumu değerlendirme istatistikleri dersin öğretim elemanı tarafından ilgili bölüm başkanlığına o yarıyılın sonunda akademik takvimde ilan edilen tarihe göre teslim edilir.
(8) Ağırlıklı genel not ortalaması en az 2,00 olan, bir yarıyıl sonunda o yarıyılda en az 18 kredi ders almış ve başarmış öğrenci ile en az sürede mezun durumuna gelmiş olan öğrenci, sadece mezun olduğu yarıyılda kredi limiti aranılmadan aşağıda belirtilen şekilde değerlendirilir:
a) Yarıyıl sonu not ortalaması 3,00-3,49 arasında olan “Onur”,
b) 3,50-4,00 arasında olan “Yüksek Onur”,
öğrencisi olarak tanımlanır. Bu değerlendirmeler not belgesinde yarıyıl bazında belirtilir. Herhangi bir yarıyılda not belgesinde FF veya VF bulunan öğrenci not ortalaması yeterli olsa bile o yarıyılda “Onur” veya “Yüksek Onur” öğrencisi olamaz.”
Mazeretler
MADDE 24 –
(1) Mazeretlerin kabulü ile ilgili olarak Senato tarafından belirlenen esaslarda tanımlanan istisnai durumlarda, yarıyıl içi sınavlarına geçerli mazeretleri nedeniyle giremeyen öğrenciler, mazeretlerinin kabul edilmesi halinde mazeret sınavına alınırlar. Öğrencilerin mazeretli sayılmasına Senato tarafından belirlenen esaslara uygun olarak, ilgili yönetim kurulu tarafından karar verilir. Bu durumda olan öğrencilerin mazeretli olduğu yarıyıl içi sınav notu mazeret sınavından aldığı nottur.
(2) Mazeretleri nedeniyle yarıyıl sonu sınavına giremeyen öğrenciler mazeretlerinin bitimini izleyen beş iş günü içinde ilgili fakülteye başvururlar. Geçerli mazeretlerini, Senatonun belirlediği esaslara uygun olarak belgelendiren ve mazeretleri ilgili yönetim kurulunca kabul edilen öğrenciler, yarıyıl sonu sınavlarını izleyen hafta içerisinde yapılacak yarıyıl sonu mazeret sınavına girebilirler. Mazeretlerin kabulünün takdiri ilgili yönetim kuruluna aittir.
Yarıyıl sonu sınav dönemi
MADDE 25 –
(1) Her yarıyıl sonunda bir sınav dönemi vardır. Sınav dönemi içinde ilgili yönetim kurulunca kabul edilecek nedenlerle sınavı yapılamayan dersler için o sınav dönemine süre eklenir.
(2) Arazi üzerinde yapılması gereken derslerle, sınava girme hakkı bir arazi çalışmasının sonucuna bağlı olan derslerin sınavları arazi çalışmalarının bitiminde de yapılabilir. Bitirme tasarım projesi sınavı/bitirme ödevi, yarıyıl sonu veya yaz öğretimi sonu sınav dönemlerinde veya onu izleyen hafta içinde yapılır.
Staj
Bu programda toplam 60 Gün zorunlu staj bulunmaktadır.
Mezuniyet Koşulları
İstanbul Teknik Üniversitesi Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinin 31. Maddesi göz önünde bulundurularak mezuniyet işlemleri yapılmaktadır.
Diploma
MADDE 11 –
(1) Üniversite tarafından verilen diplomalar Senato tarafından belirlenen yönergeye göre düzenlenir.
(2) Öğrencilere diploma verilebilmesi için, katkı payı/öğrenim ücreti ve üniversite ile ilgili tüm yükümlülüklerin yerine getirilmesi zorunludur.
Öğretimi bitirme
MADDE 31 –
(1) Kayıtlı olduğu programın öğretim planında gösterilen zorunlu derslerle, ders planında yer alan toplam krediyi sağlayacak şekilde seçmeli dersleri alan ve başaran, ağırlıklı genel not ortalamasını en az 2.00 düzeyine çıkarmış, bu Yönetmelikte belirtilen stajlar dahil, bütün çalışmaları başarmış ve aldığı kredilerin, % 100 İngilizce programında, Türkçe verilmesi zorunlu dersler hariç, tamamını İngilizce ve % 30 İngilizce programında ise en az % 30’unu İngilizce derslerden alarak tamamlamış öğrenci, öğrenimini bitirmiş/tamamlamış sayılır ve kendisine 11 inci maddede belirtilen diploma verilir. % 100 İngilizce programa yatay geçiş yapan öğrencilerin İngilizce kredisi bakımından öğrenimlerini bitirmeleri/tamamlamaları sadece geçiş yapılan programdaki dersler dikkate alınarak yapılır.
(2) Kayıtlı oldukları programlarını yukarıda belirtilen şekilde tamamlayanlara, ilgili programları, aldıkları ders, proje, laboratuvar, bitirme tasarım projesi/bitirme ödevi ve benzeri çalışmalarını, başarı notları ve ağırlıklı genel not ortalamasını, gözetim, iyi durum, onur ve yüksek onur listelerinde olduklarını gösteren bir öğrenim belgesi/transkript verilir. Öğrenim belgesinde, öğrencinin İngilizce alarak başardığı dersler ayrıca belirtilir.
Diploma, Diploma Defteri, Sertifika İle Diğer Belgelerin Düzenlenmesine İlişkin Yönerge
Kazanılan Derece ve Ünvan
Derece : Lisans Ünvan : -
Program İstihdam Olanakları
Şehir ve bölge planlama lisans programı mezunları özel ve kamu sektöründe kentsel ve kırsal alanlarda çalışabilmektedir. Şehir ve bölge plancıları kamu sektöründe (Bakanlıklar, Kalkınma Ajansları, Belediyeler gibi) görev almaktadırlar. Şehirsel gelişme politikaları ve stratejilerinin belirlenmesi, toplumsal gelişmenin yönlendirilmesi gibi üst düzey kararlardan, metropoliten alanların planlanması, ya da küçük kırsal yerleşim merkezlerinin geliştirilmesi gibi konu alanlarında çalışırlar. Özel sektörde plancılar kendi planlama bürolarında planlama çalışması yapabilecekleri gibi, gayrimenkul geliştirme kurumları, bankalar, sanayi kuruluşları, toplu konut kuruluşları, yatırım firmalarında da plancı olarak görev yapmaktadırlar.
Mezun Sayısı
Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı (%100 İngilizce) Mezun İstatistikleri
Yıl | Mezun Sayısı |
2014 | 1 |
2015 | 7 |
2016 | 30 |
2017 | 12 |
2018 | 26 |
2019 | 27 |
2020 | 24 |
2021 | 31 |
2022 | 32 |
2023 | 38 |
Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı (%30 İngilizce) Mezun İstatistikleri
Yıl | Mezun Sayısı |
2013 | 50 |
2014 | 44 |
2015 | 59 |
2016 | 42 |
2017 | 39 |
2018 | 31 |
2019 | 44 |
2020 | 46 |
2021 | 36 |
2022 | 44 |
2023 | 38 |
Program Çıktıları
P.Ç.1 İnsan Yerleşmelerinin Yapısı ve İşlevleri; Planlama Süreç ve Pratiklerinin Tarihçesi Kuramı; Plan Yapımı ve Politika Uygulamasının Yönetsel, Yasal ve Politik Yönleri; Özel Konu veya bir Dizi Sorun Alanı ile İlgili en az bir Uzmanlık Alanında bilgi kazandırmak
P.Ç.2 Problem Formülasyonu, Araştırma Becerileri ve Veri Toplama; Kalitatif ve Kantitatif Analiz, Bilgisayar Destekli Modelleme ve Uygulamaları; Yazılı, Sözlü ve Grafik Anlatım; Ortaklaşa Problem Çözümü, Plan Yapımı ve Program Tasarımı; Sentez ve Bilginin Pratiğe Aktarımı konularında beceri kazandırma
P.Ç.3 Sosyal Adalet, Hakçalık, Ekonomik Refah ve Kaynak Kullanımında Etkinlik; Demokratik Toplumda Halkın Katılımı ve Yönetimin Rolü ve Birey İle Kamu Hak ve Çıkarlarının Dengelenmesi; Görüş Farklılığı ve Yaşam Anlayış ve Düzenine Saygı; Doğal Kaynakların Korunması; Sosyal ve Kültürel Mirasa Saygı değerlerinin kazandırılması
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) Akademik Ağırlıklı Uyum Matrisi
|
BİLGİ (Kuramsal, Olgusal) |
1-İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
2-Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
3-İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
|
4-İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
5-Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
6-Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
7-İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
BECERİLER (Bilişsel, Uygulamalı) |
1-Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
2-Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
3-Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
4-Alanıyla ilgili kuramsal / kavramsal bilgiyi, bilişsel ve kılgısal becerileri, araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
5-Alternatif mimari tasarım, planlama kurguları ve çözümleri geliştirebilme becerisine sahiptir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
6-Disiplinler arası etkileşimli mimari tasarım / planlama / tasarım konusunda beceri sahibi olur. Sahip olduğu bilgi, kavrayış ve becerileri bağlama ilişkin verilerin yorumunda, sorunların tanımında, ustalık ve inovasyon sergileyen almaşık mimari tasarım / planlama / tasarım kararlarının / projelerin / çözümlerin geliştirilmesinde kullanır.
|
YETKİNLİKLER - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
1-Bir mimari tasarım / planlama / tasarım projesini bağımsız olarak yürütür, bu süreçler için araştırma projeleri planlar ve yürütür, yeni sentezler üretir.
|
2-Alanıyla ilgili bireysel çalışmaları bağımsız olarak yürütür ve çok disiplinli, disiplinler arası ve disiplinler üstü çalışmalarda bireysel ve ortak sorumluluk alır. Bunun için gerekli özgüvene ve yetkinliğe sahiptir.
|
3-Bir mimari tasarım / planlama / tasarım projesinde ortak çalışmaları planlar, sorumluluk alır ve yürütür.
|
YETKİNLİKLER - Öğrenme Yetkinliği |
1-Alanındaki bilgi ve becerileri eleştirel ve diyalektik (eleştirel, karşı tez ve sentez üretebilen) bir yaklaşımla değerlendirerek öğrenir.
|
2-Geleceğe yönelik olur, kişisel ve mesleki gelişimi için gerekli motivasyona ve öğrenme becerilerine sahip olur, öğrenme gereksinimlerini belirler, bunun için planlar yapar ve bunları uygular.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
3-Yaşam boyu öğrenme bilinciyle hareket eder.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1-Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır, bilgiyi nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
2-Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için projeler, işbirlikleri ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
4-En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte alanının gerektirdiği bilişim (bilgi ve iletişim) teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
YETKİNLİKLER - Alana Özgü Yetkinlik |
1-Meslek alanında, mesleki uygulamada ve mesleki araştırmalarda, etik ve davranış kurallarına ilişkin kavrayış, davranma alışkanlığı ve toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket eder.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
2-Mimari tasarım / planlama / tasarım süreçlerinde olası toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak karar verebilmek için gerekli temeli oluşturacak verileri toplar, değerlendirir ve yorumlar.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
3-Alanındaki mevcut bilgiyi eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla değerlendirebilme, sahip olduğu bilgi, kavrayış ve becerileri disiplininin gerektirdiği profesyonel bir yaklaşımla etik ilkelerin ışığında, mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartlar ile yasal çerçevelere uygun olarak, olası toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak kullanır.
|
4-İnsan değerinin bilgisiyle, insan haklarına ve bu temelde sosyal ve kültürel haklara saygılı, doğal çevrenin ve kültürel mirasın korunmasında gerekli duyarlılığı göstererek, adalet bilinciyle karar verir ve hareket eder.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
5-Mesleğinin, insan hakları ve toplum açısından yararının ve toplumsal hizmet ürettiğinin bilincinde olarak sosyal adalet, kalite kültürü, doğal ve kültürel değerlerin korunması, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, profesyonel hizmet vermeye özgü yasal çerçeveler ile etik ilkeler konusunda gerekli duyarlılığı göstererek adil davranış konularında kişisel duyarlılığa sahiptir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 |
6-Yaşadığı tarihsel dönemde, yerel, bölgesel, ulusal ve küresel genel ve mesleki sorunlar hakkında bilgi ve bilinç sahibidir.
|
Yükseköğretim Program Atlası
Kalite ve Akreditasyon Sorumlusu
Bölüm Başkanı